Op deze manier proberen retailers nieuw personeel te vinden 

Op deze manier proberen retailers nieuw personeel te vinden 

In lijn met het algehele beeld van de arbeidsmarkt, kost het ook retailers veel moeite om nieuw personeel te vinden. Om de groeiende vraag naar hun dienstverlening te kunnen beantwoorden, zoeken zij driftig naar nieuwe mogelijkheden om collega’s te werven. Het aangeboden salaris vergelijken met het salaris bij andere werkgevers uit de branche, het gebruik van sociale media om kandidaten aan te spreken en het bieden van bonussen aan bestaande medewerkers zijn voorbeelden van stappen die gezet worden. In dit artikel lees je meer over de methodes die retailers inzetten om het personeelsbestand verder uit te breiden.

Online delen van vacatures op centrale platforms 
Populair is het delen van vacatures op verschillende centrale platforms. Er zijn meerdere websites waarop organisaties gratis vacatures kunnen plaatsen, om zo snel een groot publiek te bereiken. Een voorbeeld van zo’n platform is Werkzoeken.nl. Hier zien veel meer potentiële kandidaten de vacatures van retailers, dan wanneer zij deze vacatures uitsluitend op hun eigen website zouden delen. 

Deel vacatures via sociale kanalen 
Organisaties maken niet alleen gebruik van een centrale website met vacatures; ook sociale media krijgt hierin een steeds belangrijkere rol. Dat is niet voor niets, daar sociale media de mogelijkheid bieden de interactie aan te gaan met potentiële kandidaten. Evenals dat bestaande collega’s berichten heel eenvoudig kunnen delen binnen hun eigen netwerk. Op sociale media worden de vacatures vaak gecombineerd met zogenaamde snackable content, denk aan een korte video over de dagelijkse gang van zaken op de werkvloer. 

Zet in op verbeterde secundaire arbeidsvoorwaarden 
Het geboden salaris vergelijken met dat van de belangrijkste concurrenten in de markt is een eerste stap. Vergeet echter niet, dat het vergelijken van de geboden secundaire arbeidsvoorwaarden minstens zo belangrijk is. Onder meer vitaliteit is een thema waar veel werkzoekenden naar kijken bij het vergelijken van mogelijke werkgevers. Worden er faciliteiten geboden om na werktijd te sporten? Is het mogelijk om op kosten van de zaak een abonnement bij een sportschool af te sluiten? Wordt er dagelijks vers fruit geboden in de koffiecorner? Welke mogelijkheden heb ik om mijn werktijden naar eigen inzicht in te delen? Enzovoorts. 

Het zijn zaken die steeds belangrijker worden voor medewerkers, daar waar bijvoorbeeld een auto van de zaak aan importantie verliest. Dat laatste is te verklaren doordat er steeds vaker vanuit huis gewerkt wordt, ook bij retailers. Het hybride werken biedt tevens meer mogelijkheden om de werktijden anders in te delen, mits een werkgever dat toestaat. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!