Ochama: afhaalpunten bij derden in plaats van eigen winkels

Ochama: afhaalpunten bij derden in plaats van eigen winkels

De Chinese websupermarktformule Ochama richt zich niet meer op eigen winkels, maar kiest voor afhaalpunten bij derden. Dat zegt een woordvoerder van moederbedrijf JD.com tegen RetailTrends.

Ochama ging begin vorig jaar in Nederland van start. Inmiddels zijn drie van de vier zogenoemde Pickup Shops gesloten waar klanten hun via internet bestelde producten konden ophalen. De winkels in Diemen en Rotterdam zijn sinds oktober dicht, later viel ook het doek voor het filiaal in Leiden. In deze vestigingen was een grote rol weggelegd voor techniek. Robots zetten producten in een rek en ze haalden die er weer uit als klanten ze kwamen ophalen.

"Op basis van onze verkenning in het afgelopen jaar hebben we het model geoptimaliseerd via ons eigen geautomatiseerd magazijn en afhaalpunten bij derden, aangevuld met thuisbezorging", meldt de woordvoerder vanuit China. "In plaats van het exploiteren van eigen grootschalige pick-up shops, zal dit model de efficiëntie van de supplychain verder verbeteren en gunstigere prijzen voor onze klanten opleveren."

Aansturing vanuit China
Of de sluiting van de winkel in Utrecht een kwestie van tijd is, is niet duidelijk. De woordvoerder geeft hierover geen duidelijkheid. Wel meldt hij dat Ochama sinds het vertrek van de Nederlandse operationeel directeur Mark den Butter, in oktober, wordt aangestuurd vanuit China. "Pass Lei, een van de oprichters van het retailmerk Ochama, is verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering."

Ochama heeft inmiddels meer dan 120 afhaalpunten: 80 in Nederland, 20 in Frankrijk en 10 in zowel Duitsland als België. In Nederland kunnen klanten hun spulletjes onder meer ophalen in eettentjes en enkele Blokker-filialen. Ochama is volgens de woordvoerder inmiddels in negen landen actief. Naast Nederland, België, Duitsland en Frankrijk gaat het om Luxemburg, Spanje, Italië, Hongarije en Tsjechië. In deze landen is alleen thuisbezorging.

Reacties 2


Fred Meijer 3 jan, 15:05

Tja, was te verwachten... Ik was vaste klant bij het afhaalpunt in Rotterdam. Na de "tijdelijke" sluiting heb ik per Facebook gevraagd wanneer Rotterdam weer open zou gaan. Ik kreeg pas na 3 weken antwoord, echter dat antwoord was nog steeds onduidelijk. Een bedrijf dat zo slecht communiceert, verdient het niet om succesvol te zijn in Nederland. Bye bye Ochama!


Ed Sander 3 jan, 13:13

Deze nieuwe strategie is al in maart ingezet. Pick-up points van derden worden via WeChat geworven. Het betreft vooral Chinese diaspora (theehuizen, restaurants, etc) en Ochama is vooral actief binnen diezelfde groep.
https://www.chinatalk.nl/ochamas-wonderous-wechat-account-part-2-pick-up-locations-and-price-comparisons/
Maar als het aantal gelezen berichten in hun WeChat account enige indicatie geeft dan heeft die strategie en de uitbreiding naar BE, DE en FR geen vruchten afgeworpen. De basispropositie van Ochama blijft ontoereikend.
https://twitter.com/EdSander/status/1601119335929368576?s=20&t=-tuM9e3BmCGwp6_NsFbRJw

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!