Webwinkelketen Etrias wordt nog niet hard geraakt door de moeilijke markt voor e-commerce. De omzet groeit en er wordt winst gemaakt, zegt medeoprichter Stan Verhoeven tegenover RetailTrends.
Qua consumentenvraag ziet Verhoeven nog geen terugloop. Volgens hem is dat te danken aan het feit dat Etrias de risico’s spreidt. “We zijn actief in meerdere landen, productgroepen en werken met veel verschillende leveranciers. Daardoor zijn we niet afhankelijk van één aspect van de markt en kunnen we bijsturen op basis van de kansen die we zien.”
Etrias merkt wel dat de marges onder druk komen door de stijgende kosten. “Het is geen geheim dat we in 2022 een lagere winstgevendheid hadden dan in de jaren ervoor”, zegt Verhoeven. Toch vreest hij geen rode cijfers. “We hebben de afgelopen 11 jaar (sinds de oprichting, red.) winst gemaakt en zijn van plan dat vol te houden.”
Verhoeven weet dat veel webwinkels soms jaren van verlies accepteren. “Maar wij hebben geen grote externe investeerders aan boord die zeggen: 'alles vol op groei, we zien wel waar het schip strandt'. Daarin zijn wij wat traditioneler. Er moet iets verdiend worden, anders blijf je op lange termijn niet bestaan.”
Etrias nam onlangs webwinkel Slippers.nl over. Ook werden drie fysieke winkels geopend in Bilthoven. Later dit jaar komt erin Boxtel een vierde winkel, gespecialiseerd in tuinmeubelen.
RetailTrends sprak uitgebreid met Verhoeven over de ontwikkelingen bij Etrias. Het verhaal is hier te lezen.
Huub Vermeulen 11 jan, 14:03