De prijzen van veel producten in de supermarkt zullen dit jaar verder doorstijgen. Die verwachting sprak Unilever-ceo Alan Jope uit bij de presentatie van de jaarcijfers van het concern.
Unilever heeft zijn prijzen het afgelopen jaar met gemiddeld 11 procent verhoogd. Het concern kampte zoals veel producenten met hogere kosten en berekende die voor 75 procent door aan de consument. Hoewel het hoogtepunt van de inflatie volgens Jope achter de rug is, rekent hij ook dit jaar nog op stijging van de grondstofprijzen. In de tweede helft van het jaar zal dat minder worden, verwacht de topman.
Unilever boekte vorig jaar een omzet van 60 miljard euro, een groei van 14,5 procent. De winst nam met een kwart toe tot 8,3 miljard euro.
Supermarktdeskundige Erik Hemmes zegt tegen WNL dat aanhoudende prijsstijgingen kunnen leiden tot lege schappen in de winkels. "Supermarkten willen geen te hoge prijsverhogingen doorvoeren over de rug van de klant." Als retailers en producenten er niet uitkomen over de productprijzen kan dat ertoe leiden dat producten niet meer in de winkel komen, zoals dat vorig jaar gebeurde bij Albert Heijn en Nestlé.
Arie Feenstra 14 feb, 20:10
G vd Brink 11 feb, 21:27
Damaris Andeloe 11 feb, 13:26
Da Vi 10 feb, 16:40