Unilever-topman: 'Prijzen in supermarkt verder omhoog'

Unilever-topman: 'Prijzen in supermarkt verder omhoog'

De prijzen van veel producten in de supermarkt zullen dit jaar verder doorstijgen. Die verwachting sprak Unilever-ceo Alan Jope uit bij de presentatie van de jaarcijfers van het concern.

Unilever heeft zijn prijzen het afgelopen jaar met gemiddeld 11 procent verhoogd. Het concern kampte zoals veel producenten met hogere kosten en berekende die voor 75 procent door aan de consument. Hoewel het hoogtepunt van de inflatie volgens Jope achter de rug is, rekent hij ook dit jaar nog op stijging van de grondstofprijzen. In de tweede helft van het jaar zal dat minder worden, verwacht de topman.

Unilever boekte vorig jaar een omzet van 60 miljard euro, een groei van 14,5 procent. De winst nam met een kwart toe tot 8,3 miljard euro.

Supermarktdeskundige Erik Hemmes zegt tegen WNL dat aanhoudende prijsstijgingen kunnen leiden tot lege schappen in de winkels. "Supermarkten willen geen te hoge prijsverhogingen doorvoeren over de rug van de klant." Als retailers en producenten er niet uitkomen over de productprijzen kan dat ertoe leiden dat producten niet meer in de winkel komen, zoals dat vorig jaar gebeurde bij Albert Heijn en Nestlé.

Reacties 4


Arie Feenstra 14 feb, 20:10

Alan Jope denkt alleen maar aan zij eigen haggie, een lagere winst zou hem zijn bonus kosten.
En dat terwijl unielever de afgelopen samen met de supermarktbranche jaren bakken geld heeft binnengegraaid. Eerst tijdens corona, nu met de wereldwijde crisis als gevolg van de oorlog.

Grotere krokodillentranen kun je niet huilen, het is een man die het spel speelt van verdel en heers, waarbij de werkvloer en de consument de dupe zijn van hun graaicultuur en die van de aandeelhouders


G vd Brink 11 feb, 21:27

Rijk worden en profiteren van de situatie in de wereld. Alleen aan hun eigen denken en niet aan mensen die het moeilijk hebben die de eindjes aan elkaar moeten breiden.
Ik begin steeds meer hekel te krijgen aan die kapitalisten en de regering die er aan mee werken.


Damaris Andeloe 11 feb, 13:26

Dit alleen maar om een winst te behalen van een paar miljoenen. Meeste mensen zitten momenteel in crisis,maar Unilever moet z'n winst binnenhalen. Zou denken dat je meer verkoopt als je goedkoper bent dan andere. Minder winst is geen verlies. De hebzucht is buitengewoon smerig. Gatver


Da Vi 10 feb, 16:40

Gewoon zoveel mogelijk vervangen voor huismerken (datgene wat je lekker vindt) of alleen in de aanbieding kopen. Dan zullen ze vanzelf wel weer zakken met de prijs.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!