Pieter Pot verkeert in financiële problemen. Als de verpakkingsvrije onlinesupermarkt geen akkoord weet te bereiken met de schuldeisers, gaat het bedrijf failliet.
Dat schrijven de nieuwe aandeelhouders Jordan Koppelle en Dominique Rommers in een brief aan de leveranciers. In die brief, die in handen is van RetailTrends, vragen ze de crediteuren genoegen te nemen met een percentage van de openstaande vordering. "Wij begrijpen dat het voor u een aanzienlijke aderlating betekent, doch in geval van faillissement zult u zich bij een aangesteld curator dienen te melden als concurrent crediteur, waarbij de preferent crediteuren voorgaan in betaling."
Koppelle en Rommers zijn eigenaren van de Delicatessenfabriek, een bedrijf dat delicatessen als sambal, verse salades en kaasdips produceert. Daarnaast verzorgen ze de wasoperatie van de glazen potten en flessen van Pieter Pot. De twee melden in de brief dat ze de aandelen hebben overgenomen van de voormalige aandeelhouders 'en hebben daarmee voorkomen dat het bedrijf failliet ging'. De voormalige aandeelhouders waren oprichters Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt, een aantal investeringsmaatschappijen en een aantal individuen.
Schoemaker geen ceo meer, maar blijft betrokken
Schoemaker is teruggetreden als ceo, maar blijft voorlopig wel het gezicht van Pieter Pot. "Het gaat mij om het voortbestaan van de missie om van verpakkingsvrij boodschappen de norm te maken", zegt Schoemaker tegen RetailTrends. "Ik draag het concept een warm hart toe." De tijd zal het leren of hij in de toekomst een rol bij het bedrijf blijft spelen, zegt hij. Medeoprichter Bijmolt is woensdag vertrokken voor een wandeltocht. "Die gaat er even tussenuit."
Koppelle en Rommers melden in de brief dat ze 'nieuw geld' in de onderneming willen steken, maar dat dit zonder een akkoord met de huidige schuldeisers niet verantwoord is. Volgens Koppelle lijkt zo'n akkoord er te komen. "Het ziet er goed uit. We verwachten dit eind deze maand te hebben afgerond." Hoeveel geld de twee in Pieter Pot willen steken, wil hij niet zeggen. "Zo veel als nodig is. Als 95 procent van de crediteuren akkoord is, dan gaat het niet om extreme bedragen om Pieter Pot het hoofd boven water te laten houden."
Minder uitbesteden en efficiënter
Volgens Koppelle kunnen kosten worden bespaard door minder werk uit te besteden. Behalve om het wasproces, dat hij al verzorgde, gaat het bijvoorbeeld om het vullen van de potten. "Ook kijken we welke huidige processen er efficiënter kunnen." Koppelle sluit niet uit dat er banen verdwijnen. "Maar dat zijn we nog aan het onderzoeken." Van een terugtrekking uit België is vooralsnog geen sprake.
Vorig jaar ontsloeg Pieter Pot al tientallen medewerkers. Nadat de coronamaatregelen waren afgeschaft, kwam er een eind aan de flinke groei die de onderneming sinds de oprichting in 2019 doormaakte. Ook bleek het moeilijker om geld bij investeerders op te halen. Die wilden eerst zien hoe het bedrijf winstgevend denkt te kunnen worden. Onder druk van investeerders werd er in de organisatie gesneden. Onlangs verhoogde Pieter Pot ook het minimumbestelbedrag (van 35 naar 40 euro).
'Het is heel lastig voor mij'
Schoemaker betreurt het dat het niet op eigen kracht is gelukt. "We kregen de operationele kosten niet dermate omlaag om het rendabel te maken. Eerlijk is eerlijk, het is heel lastig voor mij. Maar zo is het nou eenmaal gelopen." Koppelle: "We zijn er heel blij mee dat Jouri bij ons blijft. We zullen hem ook hard nodig hebben de komende tijd om het Pieter Pot-gevoel uit te dragen."
Sylvia Koeleman 16 feb, 14:08