Marjan Haselhoff, het brein achter circulair warenhuis Tomo

Marjan Haselhoff, het brein achter circulair warenhuis Tomo

Oprichter Marjan Haselhoff zet met Tomo de eerste circulaire warenhuisketen in fashion en lifestyle neer. “Je moet wel een beetje gek zijn om dit te doen, ja. Daar ben ik inmiddels wel achter”
 

De deuren van de eerste Tomo-vestiging in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam zijn sinds dit weekend geopend. De groeiplannen zijn ambitieus: Haselhoff is van plan om het warenhuis uit te bouwen tot een keten. “Het moet niet bij één Tomo blijven, want dan maak je geen impact.” Hoe gaat het met de ondernemer, vlak na de opening? 

 

Je gaf in een eerder gesprek met RetailTrends aan geen ervaring te hebben in retail, hoe is dat nu?

“Ik heb ontzettend veel geleerd en dat vind ik superleuk. Dat typeert mij ook: dat ik het leuk vind om iets nieuws te leren of te beginnen.
 

Toen ik begon wist ik niks. Ik weet er nu aardig wat van, maar niet zoveel als mijn partner in Tomo,

Oprichter Marjan Haselhoff zet met Tomo de eerste circulaire warenhuisketen in fashion en lifestyle neer. “Je moet wel een beetje gek zijn om dit te doen, ja. Daar ben ik inmiddels wel achter”
 

De deuren van de eerste Tomo-vestiging in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam zijn sinds dit weekend geopend. De groeiplannen zijn ambitieus: Haselhoff is van plan om het warenhuis uit te bouwen tot een keten. “Het moet niet bij één Tomo blijven, want dan maak je geen impact.” Hoe gaat het met de ondernemer, vlak na de opening? 

 

Je gaf in een eerder gesprek met RetailTrends aan geen ervaring te hebben in retail, hoe is dat nu?

“Ik heb ontzettend veel geleerd en dat vind ik superleuk. Dat typeert mij ook: dat ik het leuk vind om iets nieuws te leren of te beginnen.
 

Toen ik begon wist ik niks. Ik weet er nu aardig wat van, maar niet zoveel als mijn partner in Tomo, Wouter van der Leij. Die ademt fashion en retail vanuit ervaring. Ik vertrouw er helemaal op dat hij de juiste beslissingen neemt over hoe je nou operationeel zo’n warenhuis opzet. Dat laat ik echt wel los, er is een duidelijke scheidslijn.”

 

Kun je meer vertellen over die keuze?

“Ik heb Wouter nu anderhalf jaar geleden ontmoet, via-via. Ik deed het al anderhalf jaar alleen en ik merkte toch dat ik een maatje nodig had. We vullen elkaar goed aan. Hij heeft hele andere kennis en kwaliteiten dan ik. Zo is het met het hele team. Ik vertrouw anderen op de vlakken waar ik zelf niet goed in ben. 
 
Ik weet dat je mensen om je heen moet verzamelen waarbij je denkt: die kunnen dit veel beter dan ik. Je moet niet denken dat je alles zelf kunt weten en doen, dan loop je vast. Ik denk dan: doe jouw ding! Als ik maar voel dat iemand goed is.”

Interview gaat verder onder de foto


Hoe is de aanloop naar de opening van Tomo geweest?

“Dat wil je niet weten, een half uur voor de opening stond iedereen nog met een bezweet hoofd en overal lagen dozen. In één keer riep iemand: ‘jongens, we hebben nog een halfuur. We moeten nu alles strak trekken en gaan!’ Het is al dagen hectisch. Maar dat is het mooie van een deadline, daarna is het ook klaar.”
 

Hoe voel jij je bij die hectiek?

“Ik hou daarvan. We hebben hier dagen gezeten en dan is het een en al hectiek om mij heen, terwijl ik op mijn laptopje zit. Maar we lossen het allemaal op. Ik zeg altijd: komt allemaal goed.”

 

Wat zijn de groeiplannen voor Tomo?

“Onze doelgroep zit vooral veel in de Randstad. Niet echt in het hoge noorden bijvoorbeeld, dus daar kijken we ook niet naar nieuwe locaties. We willen rond Utrecht of Amsterdam de volgende filialen openen. Dat willen we zo snel mogelijk doen. En we willen shop-in-shops lanceren.
 

We willen versnellen en hard groeien. Het moet niet bij één Tomo blijven, want dan maak je geen impact. Van de shop-in-shops hebben we het idee dat het vrij snel tot stand kan komen.”
 

Kun je iets zeggen over wanneer jullie het volgende warenhuis gaan openen?

“We willen over een jaar een volgende locatie openen. Volgend jaar maart moet er echt een tweede open en waarschijnlijk ook vrij snel daarna een derde. Ook lanceren we in april een crowdfunding-campagne om verder te groeien. Op dit moment kijkt een expert naar de hoogte van het doelbedrag."
 

Welke lessen heb je geleerd in dit proces?

“Als je een droom hebt, gaat het om doorzetten. Je komt ongelofelijk veel uitdagingen tegen. Er zijn meer redenen om te stoppen dan om door te gaan, als je het bij elkaar optelt. Dus je moet blijven geloven en lef hebben.
 
Zorg voor het juiste team met verstand van zaken, die de gaten die jij zelf mist opvullen. En zorg dat zij geïnspireerd blijven.”
 

Interview gaat verder onder de foto


 

Tegen welke uitdagingen liep je op die momenten aan?

“Het ging bijna mis rondom de huur van dit pand. Toen heb ik zelf de voormalige huurder gebeld, waardoor het uiteindelijk tóch door kon gaan. Dat, en de financiering op orde krijgen. Nederland is geen startup land. Daar liep ik tegenaan: financiers vinden in zo’n vroeg stadium. Daar heb ik van tevoren wel over gelezen, dus ik wist het al een beetje. Zeker vrouwelijke oprichters lopen hier tegenaan. Maar daar was ik zelf van tevoren helemaal niet mee bezig. Het zit ook totaal niet in mijn systeem om te denken: zou dit mij als vrouw nou wel lukken?”
 

Heb je daar nu zelf wel nadelen van ervaren?

 “Nee, helemaal niet. Ik ben niet iemand die denkt: ‘Het ligt aan mijn vrouw-zijn.' Misschien merk ik dat ook wel helemaal niet, en pik ik die signalen niet op. Maar dat is dan alleen maar een voordeel. Het kan erg demotiveren."

 

Heb je die tunnelvisie niet juist nodig als ondernemer?

“Je moet wel een beetje gek zijn om dit te doen, ja. Daar ben ik inmiddels wel achter. Iedereen vraagt ‘Marjan, waarom dit grote plan?’ Ik voel zo vanuit mijn kern dat dit moet gebeuren. Dan ga ik. En dan ga ik wel een beetje met oogkleppen op, maar dat moet misschien ook wel. Als je je doel niet voor ogen houdt word je te veel afgeleid.”
 

Wat is jouw advies voor startende ondernemers en retailers?

“Doe het. Go for it. Gewoon: dwars tegen alles in. Ga niet mee met de meute, maar doe het net even anders. Vertrouw op anderen. Zet mensen die beter zijn dan jij in op hun gebied en laat het los.”


Haselhoff in gesprek met RetailTrends, tijdens de opening van de eerste Tomo-locatie.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!