'Investeerders Tomo trokken zich terug'

'Investeerders Tomo trokken zich terug'

Toen omzetten tegenvielen en schulden opliepen bleek een faillissement onafwendbaar.

Het faillissement van duurzaam warenhuis Tomo is veroorzaakt doordat afspraken met financiers niet liepen zoals gepland. Toen omzetten tegenvielen en schulden opliepen bleek een faillissement onafwendbaar, zo blijkt uit het eerste verslag van de curator.

Tomo-oprichter Marjan Haselhoff had ongeveer 1,8 miljoen euro nodig om het bedrijf op te zetten en zocht financiering bij onder meer de Rabobank en Triodos Bank. Via laatstgenoemde partij kwam ze ook in contact met enkele andere financiers, maar dat liep ‘niet zoals gewenst’. Nadat de eerste winkel in maart openging en de omzetten lager uitvielen dan voorgespiegeld, wilden de banken en andere geldschieters niet meer investeren. 

Haselhoff zelf zat vanaf april ziek thuis. In juni maakte ze nog een plan om het bedrijf te redden, maar ook toen lukte het niet financiering te krijgen. Daarop volgde in juli het faillissement. De winkel werd gesloten en alle 18 medewerkers zijn inmiddels ontslagen. 

De schuld van Tomo loopt zeker in de tonnen. Triodos Bank heeft nog een vordering van ruim 305 duizend euro uitstaan en Rabobank van 113 duizend euro. Tot nu toe hebben 45 schuldeisers zich gemeld die samen 763 duizend euro te goed hebben en de Belastingdienst heeft een vordering van bijna 9.000 euro gemeld. Het boedelsaldo bedraagt slechts 1.100 euro.

Tomo kan in de huidige vorm niet worden doorgestart, schrijft de curator. ‘Al was het maar omdat de gehuurde ruimte veel te groot is, en daardoor te duur, en een groot deel van de voorraad is teruggenomen.’ Het duurzame warenhuis huurde zijn pand van 1.000 vierkante meter in Mall of the Netherlands voor 40.000 euro per maand. De curator heeft wel contact met meerdere partijen die interesse hebben in het concept van Tomo, waaronder de merknaam en de domeinnamen.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!