De Inspectie Leefomgeving en Transport legt Heineken een dwangsom op. De bierbrouwer brengt nog steeds blikjes zonder statiegeld op de markt, terwijl dat sinds 1 april niet meer mag.
De dwangsom bedraagt 15 cent per blikje, tot een maximum van 1 miljoen euro. Houdt Heineken zich dan niet aan de regels, dan kan de inspectie de dwangsom verhogen.
Directeur toezicht en opsporing Karin Visser: "De ILT ziet er scherp op toe dat de wet wordt nageleefd, want statiegeld helpt tegen zwerfafval en is belangrijk voor de circulaire economie. We hebben het vertrouwen dat Heineken z'n uiterste best doet en zo snel als mogelijk blikjes mét statiegeldlogo op de markt brengt."
Heineken dacht naar eigen zeggen dat er na 1 april nog een overgangsperiode zou gelden. De brouwer vindt het 'vervelend dat het zo gelopen is' en zegt er nu alles aan te doen om een boete te voorkomen.
Statiegeldblikjes zonder logo
'In de meeste gevallen' hebben de bedrijven in de keten de zaken op orde, zegt de inspectie. Wel blijkt dat er ook drankblikjes worden verkocht zonder statiegeldlogo, terwijl de consument wel statiegeld betaalt. "Dit kan verwarring bij consumenten opleveren." De inspectie controleert of klanten eerder betaald statiegeld wel terugkrijgen bij inlevering van de blikjes.
Reacties 0