Fast Retailing, het moederbedrijf van kledingketen Uniqlo, heeft in het eerste halfjaar zowel zijn omzet (+20,4 procent) als zijn winst (+16,4 procent) zien stijgen. Wel verwacht het concern dat deze - naar eigen zeggen onstuimige - groei niet blijvend is.
Het eerste halfjaar, dat van start ging in augustus, boekte Fast Retailing een omzet van 1,467 biljoen yen (omgerekend 10 miljard euro). De operationele winst kwam op omgerekend 1,5 miljard euro uit.
Het Japanse modebedrijf heeft het grootste deel van zijn groei te danken aan Uniqlo. Het modemerk verkocht veel in Zuidoost-Azië, India en Australië. Ook de resultaten in Noord-Amerika en in Europa waren goed. Op internationaal niveau was er veel vraag naar LifeWear, meldt het bedrijf.
Fast Retailing meldt wel dat de kosten flink zijn opgelopen. Enerzijds kwam dit doordat de Japanse yen flink onderuit ging. Anderzijds heeft Fast Retailing de lonen van kantoor- en winkelpersoneel flink laten stijgen. Hierdoor verwacht het modeconcern dat de omzetgroei het komende halfjaar iets afvlakt, tot 16 procent.
Wereldverovering prijkt al jaren bovenaan het prioriteitenlijstje van Uniqlo, maar in Nederland blijft de teller hangen op twee winkels. Hoe zit het met de plannen in Nederland? Coo Kaman Leung vertelt in dit interview meer over de plannen voor Nederland en het concept achter LifeWear.
Reacties 0