Miljoenendonaties aan de slachtoffers van de oorlog in Oekraïne, jassen die een leven lang mee kunnen en gratis meditatiecursussen voor klanten: Uniqlo wil allesbehalve een next best fashion brand zijn. Met idealen als rentmeesterschap en gastvrijheid in de haarvaten van de organisatie kan dat ook bijna niet anders. Coo Kaman Leung legt uit hoe het Japanse modemerk daarmee ook de Nederlandse polder wil veroveren.

 

Al tijden staat wereldverovering bovenaan het prioriteitenlijstje van Uniqlo. 2020 moest het jaar zijn waarin de dochteronderneming van Fast Retailing het grootste modemerk ter wereld zou zijn. Die wens is in 2023 nog niet uitgekomen, maar als de omzetvoorspellingen uitkomen komt het merk gevaarlijk dicht bij marktleider H&M – al blijft de afstand tot Inditex enorm.


Het Japanse modemerk breidt zijn Europese voetafdruk uit. Zo gingen onlangs de deuren voor het eerst open in Polen en worden er extra winkels geopend op bestaande locaties zoals Madrid en Londen. En toch blijft de teller in Nederland hangen op twee locaties.


Kaman Leung kwam in 2009 aan boord als...