Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Zalando, Nike en Asda.
Zalando
Zalando voegt een mode-assistent op basis van ChatGPT toe aan het online platform. De eerste bètaversie van de ChatGPT mode-assistent zal in de lente beschikbaar zijn voor een geselecteerde groep klanten. Door middel van OpenAI-technologie kunnen klanten vragen stellen met eigen modetermen- en woorden en makkelijker vinden wat zij zoeken. De mode-assistent weet antwoord te geven op vragen als: ‘Wat moet ik aantrekken voor een bruiloft in Madrid in mei?’ De klant krijgt dan aanbevelingen die daarop aansluiten. In de toekomst kan dit samengevoegd worden met voorkeuren van de klant om zo een nog persoonlijkere selectie aan te bieden. De eerste versie zal beschikbaar zijn in het Engels en in het Duits en wordt aangeboden in Duitsland, Oostenrijk, Ierland en het Verenigd Koninkrijk.
Nike...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Zalando, Nike en Asda.
Zalando
Zalando voegt een mode-assistent op basis van ChatGPT toe aan het online platform. De eerste bètaversie van de ChatGPT mode-assistent zal in de lente beschikbaar zijn voor een geselecteerde groep klanten. Door middel van OpenAI-technologie kunnen klanten vragen stellen met eigen modetermen- en woorden en makkelijker vinden wat zij zoeken. De mode-assistent weet antwoord te geven op vragen als: ‘Wat moet ik aantrekken voor een bruiloft in Madrid in mei?’ De klant krijgt dan aanbevelingen die daarop aansluiten. In de toekomst kan dit samengevoegd worden met voorkeuren van de klant om zo een nog persoonlijkere selectie aan te bieden. De eerste versie zal beschikbaar zijn in het Engels en in het Duits en wordt aangeboden in Duitsland, Oostenrijk, Ierland en het Verenigd Koninkrijk.
Nike
Zo’n 300.000 sneakerfans schreven zich de afgelopen maanden in om kans te maken op een digitale schoenendoos van Nike. Het schoenenmerk had 100.000 unieke digitale Air Force 1-schoenen in de vorm van een NFT ter beschikking. Het gaat om de Classis Remix-box en de New Wave-box. Op termijn geven die NFT’s, unieke eigendomsbewijzen, recht op bijvoorbeeld andere speciale aanbiedingen rondom de schoenen. Nike bouwde aan een online platform voor de NFT’s: Swoosh.nike. Een platform dat vergelijkbaar is met een digitale schoenenkast. De 100.000 willekeurige accounts die een NFT mochten kopen, hebben daar toegang toe.
Asda
Supermarkt Asda gaat in West-Londen boodschappen bezorgen in zelfrijdende auto’s als test. De supermarktketen werkt samen met startup en ontwikkelaar Wayve. De auto’s kunnen zichzelf naar de huizen van klanten rijden. De voertuigen zijn niet onbemand: een Asda-medewerker en een Wayve-veiligheidsinstructeur zullen tijdens de leveringen in het voertuig zitten. In Europa komt de zelfrijdende auto steeds dichterbij. In Berlijn kreeg vorig jaar de startup Vay Technologics een vergunning om zelfrijdende voertuigen op de openbare weg te testen.