Er is een probleem in de sportwereld met gigantische aantallen polyester sportkleding, vindt voormalig hockey-international Kim Lammers. Samen met twee anderen richtte ze daarom Circulr op om reststromen van sportkleding en trainingsmateriaal te verwerken tot nieuwe sportartikelen. Denk aan sweaters en 100 procent gerecyclede pionnen. Ook heeft ze genoeg ideeën over wat er nog meer gerecycled kan worden in de sportwereld.
Hoe kwam je op het idee om Circulr op te zetten?
“Circulr is niet mijn idee, maar dat van Floris Verheij, onze productdeveloper. Hij wilde een duurzame hockeytas maken. Ik sloeg daar op aan, want duurzaamheid vind ik belangrijk en daarnaast heb ik een achtergrond in hockey. Alleen de tas, daar had ik mijn twijfels bij.”
“Later kwam Floris met het idee om naast de tas meerdere producten onder het merk Circulr uit te brengen. We brachten onder meer een sweater uit, gemaakt van snijresten uit de kledingindustrie. Mensen en bedrijven in ons eigen netwerk waren enthousiast en kochten de sweaters. Vanuit daar kwamen er meer producten bij en zijn we ons verder gaan...
Er is een probleem in de sportwereld met gigantische aantallen polyester sportkleding, vindt voormalig hockey-international Kim Lammers. Samen met twee anderen richtte ze daarom Circulr op om reststromen van sportkleding en trainingsmateriaal te verwerken tot nieuwe sportartikelen. Denk aan sweaters en 100 procent gerecyclede pionnen. Ook heeft ze genoeg ideeën over wat er nog meer gerecycled kan worden in de sportwereld.
Hoe kwam je op het idee om Circulr op te zetten?
“Circulr is niet mijn idee, maar dat van Floris Verheij, onze productdeveloper. Hij wilde een duurzame hockeytas maken. Ik sloeg daar op aan, want duurzaamheid vind ik belangrijk en daarnaast heb ik een achtergrond in hockey. Alleen de tas, daar had ik mijn twijfels bij.”
“Later kwam Floris met het idee om naast de tas meerdere producten onder het merk Circulr uit te brengen. We brachten onder meer een sweater uit, gemaakt van snijresten uit de kledingindustrie. Mensen en bedrijven in ons eigen netwerk waren enthousiast en kochten de sweaters. Vanuit daar kwamen er meer producten bij en zijn we ons verder gaan ontwikkelen. Al met al zijn we twee jaar bezig.”
Waarom twijfelde je over het idee van een hockeytas?
“Omdat kinderen heel merkgevoelig zijn en er is al heel veel. Hoe ga je een succes maken met alleen een hockeytas? Floris is daarop door gaan ontwikkelen. Materiaal- en kledinggebruik binnen de sportwereld zitten vast in een lineair systeem, met producten van nieuwe grondstoffen, een hoge uitstoot en veel verspilling aan het einde van de levensduur. Hoe kun je daar circulair systeem van maken? Er is een groot probleem in de sportwereld met gigantische aantallen polyester sportkleding. Denk bijvoorbeeld aan clubs die van sponsor veranderen en daardoor de shirts moeten vernieuwen. Floris heeft meer kennis en kunde in huis, onze derde oprichter Fleur Nijland veel ervaring in de sales en retail en ik heb een groot netwerk in de sportwereld. Die krachten bundelen we.”
Tegen welke uitdagingen liep je aan als nieuwe speler op de markt?
“Je bent een nieuw merk in een groot speelveld. Gerecyclede en circulaire producten hebben een hogere prijs dan een vergelijkbare sweater die niet duurzaam is. Daar blijven we tegen vechten. We zijn een startup en krijgen veel enthousiaste reacties, maar horen ook vaak ‘nee’ . Dat maakt niets uit, want ik denk dat je een lange adem nodig hebt als je iets wilt bereiken. Tot nu toe hebben we alles op eigen kracht gedaan, ook wat betreft financiering.”
Je geeft al aan dat er veel merken zijn in het speelveld. Hoe onderscheiden jullie je?
“Wij zijn ‘made of sport’. Voor de productie van onze collectie maken we gebruik van reststromen uit de sportwereld. Zo hebben wij bijvoorbeeld als eerste ter wereld een 100 procent gerecyclede circulaire pion gemaakt. Zo’n pion die je uitzet op een veld bij een oefening. Het is verworden tot een wegwerpproduct: het gaat snel kapot en wordt goedkoop geproduceerd in Azië. Na een jaar wordt zo’n pion weggegooid: dan is ‘ie gescheurd of platgetrapt. Die pionnen, maar ook bidons, zamelen wij in en daar wordt door ons in Nederland weer een nieuwe, duurzame pion van gemaakt.”
Hoe kom je aan al die sportkleding en pionnen?
“We worden wekelijks gebeld door sportclubs met vragen als: ‘Wij hebben 1.500 wedstrijdshirts. Kunnen jullie daar wat mee?’ Of: ‘We hebben een kliko vol met oude bidons.’ Sportclubs weten ons te vinden, terwijl wij nog geen euro aan marketingbudget hebben uitgegeven. Daarnaast kunnen bedrijven, verenigingen of consumenten als ze bij ons bestellen oude producten, van de materialen die wij kunnen verwerken, terugsturen.”
Het alleen ophalen van producten levert toch niets op?
“Het verdienmodel zit in de verkoop van Circulr-producten. Het is goed dat mensen ons weten te vinden om oude materialen en kleding te recyclen. Daar gaan we verspilling mee tegen, maar dat kost ook geld en deze kosten moeten we kwijt kunnen. Wij willen juist samenwerken. Circulariteit is teamwork. Daar hoort inleveren bij, maar ook het afnemen van de circulaire producten die we hier van maken. De cirkel moet rond zijn. Het is niet zo dat onze webshop al een mega-omzet draait. Dat kan beter, maar we maken stappen.”
Je vertelde net dat Circulr de grote aantallen van 1.500 shirts niet aankan. Wanneer kan dat wel?
“Samen met partners hebben we hiervoor een speciale keten samengesteld. Het doel: circulaire wedstrijdkleding. We spelen daarmee in op de UPV, de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid. In 2050 moeten textielproducten volledig van circulaire materialen gemaakt zijn. Ook werken we aan een pilot voor de inzameling van polyester sportkleding en andere materialen op sportverenigingen. Dat willen we later dit jaar opstarten. We zijn nog op zoek naar investeerders om dat project uit te kunnen rollen. We willen voorkomen dat bruikbare materialen in de verbrandingsoven terecht komen. Ze moeten juist tot grondstoffen voor nieuwe sportmaterialen en kleding worden verwerkt.”
Waar worden de producten verkocht?
“Sportketen Jumbo Golf & Hockey was één van de eerste partijen die aansloot. Dit netwerk van retailers breiden we uit met zowel on- als offline spelers. Via de webshop wordt aan de consument verkocht, al ligt onze focus daar nu niet op. Onze kleding en pionnen bieden we ook b2b aan, bijvoorbeeld om cadeau te geven. In het bedrijfsleven zijn er partijen die in onze kleding lopen. Dat mag nog veel groter worden. Wat mij betreft mag het de hele wereld over.”
What’s next?
“We willen de komende jaren opschalen en het assortiment verder verbreden. Het is echt bizar: als je alleen al naar hockey kijkt dan heb je bitjes, flapjes, handschoenen, beschermers en nog meer. We willen in de toekomst nog meer producten terug brengen in de sport, stap voor stap. Wanneer mensen denken aan een duurzaam sportmerk moet Circulr meteen te binnen schieten.”