Een groot wandkleed in een mooie eiken lijst is volgens Sjoerd Alderliesten van Grace & Ward de ultieme eyecatcher in een interieur. Samen met zijn partner Anika Alderliesten hoopt hij ook een plek te veroveren aan de wanden in de horeca- en retailsector. "Over 5 jaar verwacht ik dat we internationaal zijn gegaan."
Jullie heten Sjoerd en Anika. Hoe komen jullie bij de naam Grace & Ward?
"We willen graag internationaal gaan en dan werkt de naam 'Sjoerd & Anika' niet zo goed. We hebben daarom de betekenissen van onze namen als uitgangspunt genomen. Anika betekent 'sierlijk' en Sjoerd 'beschermer'. Die hebben we vertaald in het Engels en er een beetje mee gepuzzeld. Daar kwam 'Grace & Ward' uit. Uiteindelijk klonk die naam het best."
Hoe kwamen jullie op het idee om wandkleden te gaan verkopen?
"We zijn allebei creatief en hebben iets met mode en interieurs. We hebben elkaar ooit leren kennen op de mode-opleiding en wilden altijd al voor onszelf beginnen. Eind 2022 hebben we een tuftmachine aangeschaft. Die kan met hoge snelheid garen in een doek schieten en een wandkleed maken. Dat maken we af met een...
Een groot wandkleed in een mooie eiken lijst is volgens Sjoerd Alderliesten van Grace & Ward de ultieme eyecatcher in een interieur. Samen met zijn partner Anika Alderliesten hoopt hij ook een plek te veroveren aan de wanden in de horeca- en retailsector. "Over 5 jaar verwacht ik dat we internationaal zijn gegaan."
Jullie heten Sjoerd en Anika. Hoe komen jullie bij de naam Grace & Ward?
"We willen graag internationaal gaan en dan werkt de naam 'Sjoerd & Anika' niet zo goed. We hebben daarom de betekenissen van onze namen als uitgangspunt genomen. Anika betekent 'sierlijk' en Sjoerd 'beschermer'. Die hebben we vertaald in het Engels en er een beetje mee gepuzzeld. Daar kwam 'Grace & Ward' uit. Uiteindelijk klonk die naam het best."
Hoe kwamen jullie op het idee om wandkleden te gaan verkopen?
"We zijn allebei creatief en hebben iets met mode en interieurs. We hebben elkaar ooit leren kennen op de mode-opleiding en wilden altijd al voor onszelf beginnen. Eind 2022 hebben we een tuftmachine aangeschaft. Die kan met hoge snelheid garen in een doek schieten en een wandkleed maken. Dat maken we af met een mooie lijst eromheen.
We dachten meteen aan wandkleden en niet aan vloerkleden, want de concurrentie in vloerkleden is enorm. Om ons te onderscheiden van anderen, richten we ons niet op kleine formaten. Wandkleden beginnen bij ons vanaf 50 bij 70 centimeter, maar de nadruk ligt echt op het grotere werk. Dan kunnen we goed op de details focussen.
Ons grootste werk is 1.20 bij 1.80 meter. We hebben wel flink moeten puzzelen met het ophangsysteem. Dat moest het gewicht kunnen dragen en makkelijk te monteren zijn. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij een aluminium profiel en dat werkt heel goed."
Tekst loopt door onder het beeld.
Maken jullie zelf ontwerpen of kunnen klanten een custom wandkleed laten maken?
"We gaan ervan uit dat 90 procent voor een custom wandkleed zal gaan, omdat de prijs nagenoeg hetzelfde is. Om klanten een idee te geven van wat er allemaal mogelijk is, hebben we in november 3 collecties gelanceerd en brengen we in januari ook 2 nieuwe collecties uit. Die bestaan uit verschillende stijlen, zoals bloemen of een abstract werk met rustige kleuren. We horen regelmatig van mensen dat ze nog nooit zoiets hebben gezien. Een wandkleed is echt iets anders dan een schilderij of poster, want het is tastbaar."
Wat is jullie doelgroep?
"Voor nu focussen we ons op mensen tussen de 25 en 65 jaar, met name interieurenthousiastelingen die tastbare kunst kunnen waarderen. We willen ons ook gaan richten op horeca en retail. Een groot formaat wandkleed kan echt een 'statement piece' zijn, een eyecatcher om klanten te lokken. Bijvoorbeeld in hotels, restaurants, interieurwinkels, modezaken en boetiek stores. We merken wel dat lang niet iedereen een beeld heeft bij wat we bieden. Sommige mensen hebben letterlijk het idee dat er een vloerkleed van een woonwinkel aan de muur gehangen wordt, terwijl je een wandkleed in een eiken lijst echt kunt zien als een kunstwerk."
Tekst loopt door onder het beeld.
Hoe bereiken jullie potentiële klanten?
"We werken op dit moment samen met een kunstgalerie in Marbella, waar we een wandkleed hebben hangen. We willen in de toekomst vaker samenwerkingen met kunstgaleries aangaan. Dat zorgt voor exposure. Verder hebben we advertenties lopen op Instagram met de hashtag 'interieur'. We moeten zelf nog wel meer volgers krijgen voordat het balletje gaat rollen. Het is een heel nieuw veld, waarin we moeten uitvinden hoe we de juiste klanten kunnen aantrekken."
Tegen welke uitdagingen lopen jullie aan?
"De kosten om een groot formaat wandkleed in een lijst te versturen zijn vrij fors. Veel verzendpartijen gaan dit uit de weg in verband met gewicht, fragiliteit, afmeting en volume. De uitdaging voor nu is in ieder geval getackeld om tot 200 bij 300 centimeter te versturen. Verder bestaan er geen standaard dozen voor de afmetingen van onze wandkleden. Dit hebben wij opgelost door uitschuifdozen te bestellen. De grotere bestellen we op maat."
Waar staan jullie over 5 jaar?
"We gaan ervan uit dat Grace & Ward aanslaat, maar het heeft tijd nodig. Over 5 jaar verwacht ik wel dat we internationaal zijn gegaan en dat we niet alleen in woningen, maar ook in hotels, restaurants en verschillende winkels hangen. We hopen onszelf tegen die tijd wel echt als merk te hebben neergezet. Elk wandkleed heeft daarom een 'Grace & Ward-label' aan de voorkant, dat mensen eventueel naar achteren kunnen omslaan. Mochten we in de toekomst gaan samenwerken met horeca en retail, dan heeft het voor ons toegevoegde waarde om het merklabel te laten zien."