Stakingen bij Albert Heijn: 'Ik hoop dat het niet uit de hand loopt'

Stakingen bij Albert Heijn: 'Ik hoop dat het niet uit de hand loopt'

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: retaildeskundige Paul Moers over de stakingen in de distributiecentra van Albert Heijn. 


Hoe groot is de schade op dit moment voor Albert Heijn?

“Ik liep net een Albert Heijn-winkel binnen, in het oosten van het land. En ik zag volop lege schappen. Klanten gaan dan simpelweg naar de concurrent. Voor Albert Heijn is dat ronduit vervelend. Dit gaat zomaar miljoenen aan omzet kosten.”


Albert Heijn en moederbedrijf Ahold Delhaize staan er financieel goed voor, ze kunnen wel wat lijden. Hoe staat het met de franchisers?

“Voor de franchisers is het helemaal vervelend. Ik denk niet dat ze hiervoor gecompenseerd worden. Ze zullen het zelf moeten dragen. 


Wel is het zo dat ook franchisers door corona waanzinnige jaren achter de rug hebben. Als je niet wat geld opzij hebt gelegd, dan ben je in mijn ogen geen goede ondernemer.”


Albert Heijn wil met de bonden in gesprek blijven. Hoe zal het aflopen?

“Ik heb steeds gedacht: ik...

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: retaildeskundige Paul Moers over de stakingen in de distributiecentra van Albert Heijn. 


Hoe groot is de schade op dit moment voor Albert Heijn?

“Ik liep net een Albert Heijn-winkel binnen, in het oosten van het land. En ik zag volop lege schappen. Klanten gaan dan simpelweg naar de concurrent. Voor Albert Heijn is dat ronduit vervelend. Dit gaat zomaar miljoenen aan omzet kosten.”


Albert Heijn en moederbedrijf Ahold Delhaize staan er financieel goed voor, ze kunnen wel wat lijden. Hoe staat het met de franchisers?

“Voor de franchisers is het helemaal vervelend. Ik denk niet dat ze hiervoor gecompenseerd worden. Ze zullen het zelf moeten dragen. 


Wel is het zo dat ook franchisers door corona waanzinnige jaren achter de rug hebben. Als je niet wat geld opzij hebt gelegd, dan ben je in mijn ogen geen goede ondernemer.”


Albert Heijn wil met de bonden in gesprek blijven. Hoe zal het aflopen?

“Ik heb steeds gedacht: ik denk dat ze op 10 procent uitkomen. En dat is ook het bod van Albert Heijn geworden. En dat vind ik een heel genereus bod. De gemiddelde cao-stijging is 7,4 procent, dus dit gaat er ver bovenuit. 


Maar de bonden hebben dat afgewezen. Ik vind 14 procent ver overvraagd. De bonden moeten niet vergeten: jij en ik gaan het betalen. Dat terwijl de boodschappenprijzen eindelijk minder stegen: 13 in plaats van 15 procent. 


En zodra de deal met Albert Heijn rond is, gaan de distributiecentra van de concurrenten – denk aan Jumbo en Plus – ook piepen. Die zeggen: mooi dat Albert Heijn voor ons de kastanjes uit het vuur heeft gehaald. Wij gaan dit ook eisen.”


Klanten van Albert Heijn zullen nu ten minste een deel van hun boodschappen elders halen. Keren die na de staking gewoon weer terug?

“Het imago is ijzersterk en Albert Heijn heeft zo veel vestigingspunten, de meeste mensen zullen wel terugkeren. Bovendien hebben we bijna allemaal twee of drie supermarkten waar we naartoe gaan. Dus ik denk niet dat dit een groot probleem wordt. 


Tenzij je als klant discounters hebt ontdekt waarvan je denkt ‘dit is wel heel veel goedkoper’. Maar dan heb je het hoogstens over een half procent marktaandeel. Dat is te overzien. 


Ik hoop alleen maar dat het niet verder uit de hand loopt. Het aantal stakers is opgelopen van 600 naar 1.000. Albert Heijn weet het zo nog te redden. Maar op een gegeven moment bereik je een punt dat de zaak stilvalt. En als Albert Heijn stilvalt, heb je het over 36,5 procent marktaandeel.


No way dat andere supermarkten dat kunnen invullen. Dan heb je echt wel een issue in Nederland. Dan denk ik dat de rechter er aan te pas gaat komen. Maar laten we hopen dat het zover niet komt.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!