Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: IKEA, Spar en Plus.
IKEA
IKEA tilt augmented reality naar een volgend niveau met een nieuwe functie in de app. Met ‘Kreativ’ kunnen klanten woonruimtes scannen en converteren in virtuele ruimtes, waarna ze kunnen schuiven met nieuwe en bestaande meubels. Nieuw aan de functie is dat de bestaande meubels virtueel uit de ruimte kunnen worden verwijderd of juist kunnen worden verplaatst. Appgebruikers kunnen aan hun virtuele ruimte een digitale Poäng of Klippan toevoegen, die vervolgens met één druk op de knop in het winkelmandje kunnen worden toegevoegd en besteld. Ontwerpideeën kunnen ook worden opgeslagen worden en verstuurd aan partners.
Spar
In het...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: IKEA, Spar en Plus.
IKEA
IKEA tilt augmented reality naar een volgend niveau met een nieuwe functie in de app. Met ‘Kreativ’ kunnen klanten woonruimtes scannen en converteren in virtuele ruimtes, waarna ze kunnen schuiven met nieuwe en bestaande meubels. Nieuw aan de functie is dat de bestaande meubels virtueel uit de ruimte kunnen worden verwijderd of juist kunnen worden verplaatst. Appgebruikers kunnen aan hun virtuele ruimte een digitale Poäng of Klippan toevoegen, die vervolgens met één druk op de knop in het winkelmandje kunnen worden toegevoegd en besteld. Ontwerpideeën kunnen ook worden opgeslagen worden en verstuurd aan partners.
Spar
In het Verenigd Koninkrijk kan men tijdens het boodschappen doen gebruikmaken van een nieuwe app: Plant & Win. In samenwerking met milieuorganisatie One Tree Planted wordt er voor iedere download een nieuwe boom geplant. In de tussentijd kunnen appgebruikers games spelen om prijzen te winnen, van dagjes uit tot geldprijzen.
Plus
Ook supermarktketen Plus zet technologie in, met een heel ander doel: het opsporen van winkeldieven. Met een intelligent bewakingscamerasysteem houdt AI-software klanten in de winkel de hele dag in de gaten. In totaal is de supermarkt uitgerust met 45 camera's, waar er tien van zijn uitgerust met AI-software. Die camera's kunnen zien of er winkeldiefstal gepleegd wordt. Wanneer blijkt dat een klant zich verdacht beweegt of gedraagt, krijgt het personeel een appmelding met de beelden van de verdachte situatie. Pieter Hooijschuur, ondernemer van de supermarkt uit Leiden, vertelt aan NPO1 dat de dieven ook daadwerkelijk eerder worden gepakt.