Ahold Delhaize zag in het afgelopen kwartaal zowel de omzet als de winst toenemen. Het moederbedrijf van Albert Heijn, Etos en bol.com presteerde in de Verenigde Staten beter dan in Europa, waar het last heeft van hogere energieprijzen en stakingen bij Delhaize.
De omzet steeg met 9,4 procent naar 21,6 miljard euro. In de VS, waar twee derde van de omzet vandaan komt, bedroeg de stijging 10,5 procent. In Europa was er een toename van 7,5 procent. De nettowinst kwam op 561 miljoen euro uit, tegen 546 miljoen een jaar eerder.
Stakingen bij Delhaize kostte het concern zo'n 100 miljoen euro. Medewerkers van de Belgische keten legden wekenlang het werk neer uit onvrede over het plan om alle winkels onder te brengen bij zelfstandigen. Inmiddels heeft de rechter stakingen verboden, maar er is nog geen zicht op een akkoord met de vakbonden.
De onlineverkopen stegen met 6,9 procent naar 2,2 miljard euro. In de VS, goed voor de helft van de omzet op dit gebied, ging het om een toename van 11,9 procent. Dat kwam vooral door een fikse groei bij de ketens Food Lion en The Giant Company, die beide vier nieuwe click & collect-locaties openden.
Bol.com realiseerde een handelsomzet (gmv) van 1,3 miljard euro, bijna net zoveel als een jaar geleden. De 52.000 verkooppartners zijn goed voor 65 procent van de omzet.
Arie Feenstra 10 mei, 17:24