Met 17 foodhallen is het marktsegment in Nederland verzadigd. Dat geldt met name voor de Randstad waar zich 8 locaties bevinden, zegt Foodhallen-medeoprichter Chong Chu in de juni-editie van RetailTrends.
Dat heeft enerzijds te maken met het huidige economische klimaat. Tegelijkertijd speelt de omvang van ons land een rol. “Uiteindelijk is Nederland maar een klein landje. Nog een locatie erbij heeft geen toegevoegde waarde meer”, aldus Chu.
Tussen 2014 en 2019 openden 18 foodhallen in ons land. De piek was met 6 nieuwe locaties in 2017. Den Haag ging aan kop en kreeg er in dat jaar liefst 3 foodhallen bij. Op dit moment zijn plannen in de maak voor nog 4 foodhallen, van Groningen tot Limburg.
“Foodhallen waren een hype”, bevestigt hospitality consultant Leonie van Spronsen van Van Spronsen & partners. De snelheid van de groei is er door de coronacrisis volgens haar inmiddels wel uit.
Dat de groeicurve is afgevlakt wil volgens haar niet zeggen dat er geen ruimte is voor nog een aantal locaties, al kan ze daar geen concreet aantal aan hangen. “Zolang zo’n plek maar voldoet aan de belangrijkste succesvoorwaarden: een gevarieerd aanbod, traffic, voldoende vierkante meters en in de nabijheid van een publiekstrekker. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan een locatie als Mall of the Netherlands.”
De juni-editie van RetailTrends staat in het teken van Stores That Wow: retailconcepten die bewijzen dat de fysieke winkel nog altijd bestaansrecht heeft. RetailTrends-members ontvangen het magazine 9 juni in de brievenbus. Nog geen member? Klik hier.
Gary C. 13 jun, 00:25
Da Vi 11 jun, 16:32
Jan Mutsaers 9 jun, 00:46