Apple voert voor het tweede jaar op rij de lijst aan van de meest waardevolle merken ter wereld. De merkwaarde van de Amerikaanse techfabrikant is gestegen tot 880 miljard dollar (zo’n 815 miljard euro).
Uit jaarlijks onderzoek van pr-bedrijf WPP en dataconsultant Kantar wordt Apple geprezen bestand te zijn tegen moeilijke marktomstandigheden. Amazon, die eerder jarenlang de lijst aanvoerde, is gezakt tot de vierde plaats in de ranglijst. Los van techmerken zoals Google en Microsoft, komen in de top-10 retailmerken McDonald’s (plek 5), Louis Vuitton (plek 8) en Coca-Cola (plek 10) voor. Shein is een nieuwkomer op de lijst, op de zeventigste plek.
Vooral luxe-, food- en fastfoodmerken blijken bestand tegen moeilijke marktomstandigheden. Zo bevinden Pepsi, Dior en Starbucks zich onder de sterkste stijgers. Volgens de analisten deden vooral de merken het goed die een hogere prijs kunnen verantwoorden dan de concurrent.
Op duurzaamheidsvlak blijft er nog wat te wensen over: 2 procent van de waardevolste merken ter wereld worden door klanten gezien als 'toonaangevend' op dit gebied.
Reacties 0