Tony's Chocolonely haalt 20 miljoen op bij aandeelhouders

Tony's Chocolonely haalt 20 miljoen op bij aandeelhouders

De investeringsmaatschappijen Verlinvest en JamJar steken samen 20 miljoen euro in Tony's Chocolonely. Het chocolademerk gebruikt het geld onder meer voor versnelling van de internationale groei. Ook wordt het ingezet voor uitbreiding van Tony's open chain, waarbij andere bedrijven cacao inkopen volgens de slaafvrije principes van het Nederlandse merk.

De Autoriteit Consument & Markt moet de financieringsronde nog goedkeuren. Verlinvest krijgt namelijk meer dan de helft van de aandelen van Tony's in handen. Het investeringsvehikel van de Belgische bierfamilie De Spoelbergh (AB InBev) breidt zijn belang uit van 43,1 naar 55,9 procent. Verlinvest had al 50,1 procent van de aandelen met stemrecht, dat wordt nu 64,2 procent.

De Britse investeringsmaatschappij JamJar (de oprichters van Innocent Drinks), die net als Verlinvest in 2020 in Tony's stapte, bezit na de nieuwe financieringsronde bijna 5 procent van de aandelen. Voormalig Tony's-ceo Henk Jan Beltman brengt zijn belang verder terug, van 26,5 naar 17,9 procent. Andere aandeelhouders hebben samen 21,3 procent in handen.

Tony's Chocolonely kwam in 2005 voort uit het tv-programma Keuringsdienst van Waarde. Het chocolademerk streeft naar '100 procent slaafvrije chocolade'. Verlinvest heeft verder onder meer een belang in havermelkaanbieder Oatly, tomatenmerk Mutti en kokoswaterproducent Vita Coco. Eerder was het aandeelhouder van onder meer modebedrijf G-Star en de duurzame supermarktketen Marqt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!