Score Group failliet door grote coronaschulden

Score Group failliet door grote coronaschulden

Score Group is failliet door een grote coronaschuldenlast, supplychainproblemen en de koopkrachtdaling van consumenten. Dat laat het kledingconcern weten aan RetailTrends.

'Door de gedwongen sluiting van de winkels in verband met Covid en de onder de streep beperkte steun van de overheid, hebben we in 2020 en 2021 grote schulden opgebouwd', meldt Score Group in een reactie. 'In 2022 kwamen daar de oorlog in Oekraïne en supplychainproblemen overheen. Dit heeft tot gevolg gehad dat er liquiditeitsproblemen zijn ontstaan.'

Score Group heeft naar eigen zeggen 'van alles geprobeerd om uit deze situatie te komen'. 'Door de daling van de koopkracht en de daling van het consumentenvertrouwen, hebben we helaas in de afgelopen maanden niet de benodigde omzetten kunnen halen.'   
 
Het vandaag failliet verklaarde Score Group is eigenaar van kledingketen Score en jeansmerk Chasin'. Het bedrijf heeft meer dan vijftig winkels in Nederland, een webshop en shop-in-shops in de Benelux en Duitsland. Er werken ongeveer 450 mensen. Het is nog niet duidelijk wat de gevolgen zijn voor de winkels en de medewerkers.

Het concern laat weten: 'Wij zullen als team alles in werking stellen om ervoor te zorgen dat bepaalde onderdelen van de onderneming, waaronder het goedlopende merk Chasin’, behouden blijven en (zelfstandig) kunnen doorstarten.'

Score en Chasin’ werden hard geraakt door de coronacrisis, zei ceo Frank Huisman al in 2021. Het bedrijf rekende voor dat jaar echter op een positief resultaat ‘dat zelfs beter is dan de jaren voorafgaand aan Covid’. Huisman verwachtte voor 2023 een omzet van honderd miljoen euro. 

Oprichter Jan Peters opende de eerste Score-winkel in 1981 in Apeldoorn. In 1992 lanceerde hij jeansmerk Chasin’. Chasin’ leidde tot de internationale expansie van het modebedrijf, vertelde Peters eerder in de RetailTrends-podcast. “Ik zag in Amerika veel verticale A-labels, in Europa had je alleen maar private-labels. Ik dacht: ook dit kan ik zelf.”

Reacties 9


Kees Monster 26 jun, 19:19

S service het belangrijkste? Dat is zo’n achterhaalde fabel. Ga eens naar een Lidl, Primark, H&M , Actio of Bijenkorf, allemaal succesvolle bedrijven maar je hoeft geen enkele service te verwachten


Johan van Dam Fotografie 26 jun, 14:34

Het is makkelijk om een oordeel te geven. Het belangrijkste is dat het personeel op de werkvloer weet over wat voor een product ze praten. Motivatie schiet vaak te kort en kennis van het product wat ze verkopen. Ook de managers en de top weten niet wat er op de verkoopvloer gebeurd. Hoe houd ik een bedrijf draaiende, ga eerst maar is op onderzoek uit wat er allemaal positief en negatief is in jou bedrijf. De grote S van Service is het aller belangrijkste.


Jaap Roof 25 jun, 21:29

Hun grootste probleem was dat jongens meer in trainings of joggingbroeken lopen ipv jeans.


K Teunis 25 jun, 19:30

Iedereen die negatief reageert moet zelf ondernemer worden, mocht je het nog niet zijn en dan niet voor even naar minimaal de rest van je leven. Losers


Leonard Van Liere 24 jun, 23:49

Slechte ondernemers, gelukkig ligt de schuld bijna altijd buiten hun zelf.. Allen die hierin meegesleept worden: maak je maar eens goed boos!


Frits Vries 24 jun, 17:37

Nog lang volgehouden,10 jaar geleden zag je nooit iemand in hun winkels


Bernard Markus 24 jun, 01:36

Het begin van Domino Day.


andre tutuaruma 24 jun, 00:59

niet zo raar als je de prijzen ziet, nu de supermarkten nog en restaurants


C B 24 jun, 00:15

Sorry dat ik het zeg maar die lagen al op sterven voor Corona …”de steun” in deze tijd heeft ze juist wat langer in leven gehouden.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!