Tomo verkeert in financiële problemen

Tomo verkeert in financiële problemen

Warenhuis Tomo kan de facturen van zijn leveranciers niet meer betalen. De oud-RetailRookie trof een aantal maatregelen in de vorm van kostensaneringen en reorganisatie. 

Warenhuis Tomo heeft de afgelopen twee weken maatregelen genomen om de bedrijfseconomische situatie te verbeteren. Het zou gaan om stevige kostensaneringen en reorganisatie. 

Dat schrijft de directie in een brief aan leveranciers die in handen is van RetailTrends. Daarin is te lezen dat Tomo de facturen van de leveranciers niet kan betalen door een tekort aan liquiditeit. De circulaire warenhuisketen zegt hard te werken aan het verhogen van de omzet en het verlagen van de kosten. Ook zouden er aanpassingen in het management zijn gedaan en werd het concept geoptimaliseerd. Wat daar precies mee wordt bedoeld, is nog onduidelijk. 

“Het is voor een ieder ronduit teleurstellend dat de (op)start van Tomo zo moeizaam is verlopen tot op heden. Het vergt aanpassing tot in de kern van de bedrijfsvoering én aanpassing van voorwaarden. Hieronder ook te verstaan de onderwerpen huisvesting en financiering”, schrijft de directie in de brief. 

Daarnaast meldt de keten dat dit proces de ‘nodige doorlooptijd’ vraagt gezien ‘de complexiteit en de betrokkenheid van veel stakeholders’. Het verkrijgen van additionele financiering behoort tot één van de vraagstukken. Het bedrijf belooft de leveranciers binnen vier tot zes weken van een nieuwe update te voorzien over de situatie en de plannen. 

Oprichter Marjan Haselhoff zegt in een reactie 'zeker uitdagingen' te zien voor Tomo. Ze benadrukt dat ze de toekomst 'positief' tegemoet ziet, maar gaat verder nog niet op vragen in van RetailTrends. Tomo opende afgelopen voorjaar zijn eerste winkel en is ook online actief.

Tijdens het RetailTrends-event Stores That Wow sprak oprichter Marjan Haselhoff over de aanpak van Tomo. Bekijk het hier terug. Nog geen member? Kijk hier voor de mogelijkheden. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!