Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Amazon, Albert Heijn en Downtown Spirits.
Amazon
Amazon is een samenwerking gestart met Bradesco, een bank in Brazilië. De twee partijen brengen samen een creditcard op de markt om het fintech-aanbod uit te breiden.
De lancering is onderdeel van de poging van Amazon om de winkelervaring van klanten in Brazilië te verbeteren. Het is niet voor het eerst dat Amazon in samenwerking met een bank een creditcard aanbiedt: in de Verenigde Staten werkt het samen met JPMorgan Chase.
Albert Heijn
Albert Heijn biedt klanten vanaf deze zomer de mogelijkheid om de bekende Bonusfolder te ontvangen via WhatsApp. De eerste klanten konden zich al vanaf 19 juli aanmelden en nu is de service landelijk aangekondigd. Daarmee is Albert Heijn de eerste supermarkt in Nederland die de wekelijkse aanbiedingen...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Amazon, Albert Heijn en Downtown Spirits.
Amazon
Amazon is een samenwerking gestart met Bradesco, een bank in Brazilië. De twee partijen brengen samen een creditcard op de markt om het fintech-aanbod uit te breiden.
De lancering is onderdeel van de poging van Amazon om de winkelervaring van klanten in Brazilië te verbeteren. Het is niet voor het eerst dat Amazon in samenwerking met een bank een creditcard aanbiedt: in de Verenigde Staten werkt het samen met JPMorgan Chase.
Albert Heijn
Albert Heijn biedt klanten vanaf deze zomer de mogelijkheid om de bekende Bonusfolder te ontvangen via WhatsApp. De eerste klanten konden zich al vanaf 19 juli aanmelden en nu is de service landelijk aangekondigd. Daarmee is Albert Heijn de eerste supermarkt in Nederland die de wekelijkse aanbiedingen via WhatsApp verspreidt.
De Bonusfolder van Albert Heijn is naar eigen zeggen de meest gelezen folder van Nederland, terwijl WhatsApp het grootste social media-platform is met 12 miljoen gebruikers. Hierdoor zijn klanten goed bereikbaar met deze nieuwe functie. Daarbij wordt met de komst van de WhatsApp-service het papierverbruik verder teruggedrongen.
Downtown Spirits
Downtown Spirits, een drankenketen in Seattle, opent binnenkort de deuren van een winkel die 4.200 vierkante meter groot is. In de winkel wordt gebruik gemaakt van de Amazon Just Walk Out-technologie. Daardoor kunnen klanten de winkel in en uit lopen, zonder af te rekenen bij een kassa.
Kunstmatige intelligentie, waaronder generatieve AI, bepaalt nauwkeurig wie wat heeft meegenomen in de winkel. Ook ziet het wat klanten uit de schappen halen en wat ze terugbrengen. Downtown Spirits is de eerste drankenketen die de technologie invoert.