'Retailers komen moeilijker aan financiering'
Gepubliceerd op 14 september 2023 om 09:36
Banken zijn terughoudender in het verstrekken van kapitaal aan retailmerken dan een jaar geleden. “Bij veel financiers staat het sein bij retail op oranje of rood”, zegt Martijn Mouwen van financieel adviesbureau Avaxa Debt Advisors in het septembernummer van RetailTrends. “Ze zijn heel voorzichtig.”
Door veranderend consumentengedrag, toenemende concurrentie en digitalisering kijken banken al langere tijd extra kritisch naar leningen voor retailmerken. De financieringsmarkt is echter nog minder gunstig geworden door de huidige economische omstandigheden.
“Tot ongeveer een jaar geleden was er een overvloed aan vrijwel gratis geld. Nu zijn de risico’s van kredietverlening veel meer ingeprijsd en is lenen duurder”, signaleert Mouwen. “De markt is gunstiger voor de financiers en minder gunstig voor de ondernemers die kapitaal nodig hebben.”
Ook directeur Jan Meerman van brancheorganisatie INretail ziet dat het voor retailondernemers lastiger is om aan financiering te komen. Volgens hem gaat het daarbij vooral om leningen tot 1 miljoen euro. In dat segment is het kredietproces bij banken veelal gedigitaliseerd. Als een aanvraag wordt afgewezen is daardoor niet altijd duidelijk waarom. “De retailer krijgt te horen 'the computer says no' en hij weet niet wat hij hieraan moet doen. Vroeger had de retailer een accountmanager die hem bijvoorbeeld vertelde dat meer eigen vermogen nodig is.”
In het septembernummer van RetailTrends duikt oud-bankier Jos Voss verder in de financieringsmarkt voor retailers. Zo vertelt cfo Gabrielle Reijnen hoe Beter Bed zijn kredietfaciliteit in 2022 kon verdubbelen naar 30 miljoen euro. Daarnaast deelt Voss tips voor retailmerken die kapitaal willen krijgen.
Het artikel is hier digitaal te lezen voor RetailTrends-members. Nog geen member? Klik dan hier.