Het vertrouwen van de consument mag dan dicht bij een historisch dieptepunt zitten en de economische situatie verre van gunstig zijn, ondernemers beginnen nog steeds een bedrijf. Elke dag komen er nieuwe startups bij, ook binnen retail en brands. En gelukkig maar, anders zou het lastig zijn om in deze editie weer tien RetailRookies in het zonnetje te zetten. En dat voor de tiende keer, een jubileumeditie dus.
Wie een startup heeft en zich verdiept in de statistieken weet dat de vooruitzichten niet per se rooskleurig zijn. Onderzoek wijst uit dat ongeveer twee derde van de starters er 10 jaar later niet meer is. Dat zou betekenen dat ook van ‘onze’ RetailRookies uit de eerste editie er nog maar 3 à 4 over zijn. En inderdaad: van die lichting zijn er 6 geheel of deels failliet gegaan. De ene startup al jaren geleden (Leapp), de andere pas zeer recent (The Fixables).
Wat maakt dat een startup succes heeft of faalt? Ter gelegenheid van deze jubileumeditie van de RetailRookies onder zoeken we dat in dit nummer. Geert-Jan Smits, sinds enige tijd columnist voor RetailTrends, schreef er een boek over. Hij kan uit ervaring spreken....
Het vertrouwen van de consument mag dan dicht bij een historisch dieptepunt zitten en de economische situatie verre van gunstig zijn, ondernemers beginnen nog steeds een bedrijf. Elke dag komen er nieuwe startups bij, ook binnen retail en brands. En gelukkig maar, anders zou het lastig zijn om in deze editie weer tien RetailRookies in het zonnetje te zetten. En dat voor de tiende keer, een jubileumeditie dus.
Wie een startup heeft en zich verdiept in de statistieken weet dat de vooruitzichten niet per se rooskleurig zijn. Onderzoek wijst uit dat ongeveer twee derde van de starters er 10 jaar later niet meer is. Dat zou betekenen dat ook van ‘onze’ RetailRookies uit de eerste editie er nog maar 3 à 4 over zijn. En inderdaad: van die lichting zijn er 6 geheel of deels failliet gegaan. De ene startup al jaren geleden (Leapp), de andere pas zeer recent (The Fixables).
Wat maakt dat een startup succes heeft of faalt? Ter gelegenheid van deze jubileumeditie van de RetailRookies onder zoeken we dat in dit nummer. Geert-Jan Smits, sinds enige tijd columnist voor RetailTrends, schreef er een boek over. Hij kan uit ervaring spreken. Zijn woon formule Flinders werd een succes, zijn bedrijf Pacha Panels – leverancier van duurzame materialen aan de interieurbouw – moest hij al na anderhalf jaar beëindigen omdat het niet rendabel te maken was.
Wie het Rookie-formaat al lang achter zich heeft gelaten is Tjeerd Jegen. De voormalig topman van HEMA staat tegenwoordig aan het roer van discounter Takko Fashion en geeft in dit magazine zijn eerste grote interview in die rol. Eerlijk is eerlijk: van een nationaal icoon en een van ‘s lands meest geliefde merken naar een Duitse modediscounter lijkt niet direct een sprong vooruit. Maar hij heeft, zoals hij in het interview vertelt, zo zijn redenen. En het bevalt. Al was het maar omdat hij na HEMA helemaal vergeten was hoe het is als je als ceo ook echt de baas bent.
‘Een les voor startups: raak niet verslaafd aan extern kapitaal’
Waar Jegen zich in Duitsland weer helemaal topman voelt, gold het tegenovergestelde voor Han Sterk bij vanHaren. Nog geen jaar hield hij het vol als ceo van de schoenenketen, omdat ‘Duitsland’ – moederbedrijf Deichmann – te veel op de rem trapte. Niet zo gek dus dat één van zijn vier grote leiderschapslessen is: wees altijd transparant over wat je wilt, wat je nodig hebt, wat je verwacht.
Het zijn zaken waarover de kersverse RetailRookies zich voorlopig geen zorgen hoeven te maken. In hun eentje of met een kleine groep mensen runnen ze de tent en kunnen ze volop les twee van Sterk toepassen: maak fouten. Op dat gebied kunnen ze voldoende inspiratie putten uit hun voorgangers. Het faillissement van VanMoof, de financiële problemen van Pieter Pot en de deceptie van Tomo laten zien dat een goed idee slechts een begin is, geen garantie op succes.
Een les uit de verschillende recente mislukkingen is: raak niet verslaafd aan extern kapitaal. Het is als starter natuurlijk verleidelijk om gretig miljoenen te injecteren om maximaal te groeien. Maar investeerders blijken vaak wispelturig. Er hoeft maar iets kleins te gebeuren, of de geldkraan gaat dicht. Opeens zijn er dan geen middelen meer om de bedrijfsactiviteiten voort te zetten. Friends, family & fools zijn weliswaar minder kapitaalkrachtige, maar wellicht veiligere financiers voor de eerste stappen.
Amnon Vogel
Hoofdredacteur RetailTrends Media