Het vertrouwen van de consument mag dan dicht bij een historisch dieptepunt zitten en de economische situatie verre van gunstig zijn, ondernemers beginnen nog steeds een bedrijf. Elke dag komen er nieuwe startups bij, ook binnen retail en brands. En gelukkig maar, anders zou het lastig zijn om in deze editie weer tien RetailRookies in het zonnetje te zetten. En dat voor de tiende keer, een jubileumeditie dus.


Wie een startup heeft en zich verdiept in de statistieken weet dat de vooruitzichten niet per se rooskleurig zijn. Onderzoek wijst uit dat ongeveer twee derde van de starters er 10 jaar later niet meer is. Dat zou betekenen dat ook van ‘onze’ RetailRookies uit de eerste editie er nog maar 3 à 4 over zijn. En inderdaad: van die lichting zijn er 6 geheel of deels failliet gegaan. De ene startup al jaren geleden (Leapp), de andere pas zeer recent (The Fixables).

Wat maakt dat een startup succes heeft of faalt? Ter gelegenheid van deze jubileumeditie van de RetailRookies onder zoeken we dat in dit nummer. Geert-Jan Smits, sinds enige tijd columnist voor RetailTrends, schreef er een boek over. Hij kan uit ervaring spreken....