Financiering krijgen was al lastig voor retailmerken, maar de huidige economische omstandigheden maken het nog moeilijker. Er zijn dingen die helpen kapitaal los te peuteren. Oud-bankier Jos Voss legt uit hoe een retailmerk geldschieters het hof kan maken – ook als ze hard-to-get spelen.

 

Financiering is cruciale brandstof om de motor te laten draaien. Het gaat daarbij niet alleen om bekostiging van werkkapitaal, maar ook om noodzakelijke investeringen in digitalisering en duurzaamheid.


Het was altijd al lastig om voldoende geld te krijgen. Door structurele trends in de sector zoals veranderend consumentengedrag, toenemende concurrentie en digitalisering kijken banken al langere tijd extra kritisch naar leningen voor retailmerken. De huidige economische omstandigheden maken het nog moeilijker. De rente stijgt, waardoor de kosten van lenen toenemen. De hoge inflatie is een risico voor zowel de omzet (klanten kopen minder, stellen aankopen uit) als de winst (lagere brutomarge, hogere kosten).


Omzetcijfers van het CBS laten zien dat het minder goed gaat (zie figuur Detailhandel NL, red.)...