Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Aldi, Jumbo en Foot Locker.
Jumbo
Emballage zorgt al sinds het invoeren van statiegeld op blikjes, afgelopen april, voor een hoop kopzorgen bij retailers. De klachten: lange wachtrijen, plakkerige vloeren en vastgelopen automaten. Supermarktketen Jumbo heeft daar iets op gevonden. Klanten kunnen hun statiegeldblikjes en -flessen sinds kort in grote getalen inleveren bij de emballage, in plaats van de producten individueel aan te bieden. De apparaten kunnen tot 100 items in 1 keer verwerken. Vervolgens kunnen ervoor kiezen het bedrag via Tikkie uitbetaald te krijgen, door een QR-code op de machine te scannen. Een standaard statiegeldbonnetje kan ook De machine is alleen nog te vinden bij de supermarkt in Eerbeek, in een 'inzamelstraat' naar de supermarkt. Klanten hoeven niet meer naar binnen om hun statiegeldverpakkingen in te leveren.
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Aldi, Jumbo en Foot Locker.
Jumbo
Emballage zorgt al sinds het invoeren van statiegeld op blikjes, afgelopen april, voor een hoop kopzorgen bij retailers. De klachten: lange wachtrijen, plakkerige vloeren en vastgelopen automaten. Supermarktketen Jumbo heeft daar iets op gevonden. Klanten kunnen hun statiegeldblikjes en -flessen sinds kort in grote getalen inleveren bij de emballage, in plaats van de producten individueel aan te bieden. De apparaten kunnen tot 100 items in 1 keer verwerken. Vervolgens kunnen ervoor kiezen het bedrag via Tikkie uitbetaald te krijgen, door een QR-code op de machine te scannen. Een standaard statiegeldbonnetje kan ook De machine is alleen nog te vinden bij de supermarkt in Eerbeek, in een 'inzamelstraat' naar de supermarkt. Klanten hoeven niet meer naar binnen om hun statiegeldverpakkingen in te leveren.
Aldi
Kassaloos winkelen bij Aldi is niet alleen meer weggelegd voor Utrechters of bezoekers aan de stad: de Duitse discounter rolt de proef uit naar 18 extra supermarkten in Nederland. Met de Scan & Go-app kunnen consumenten boodschappen scannen en afrekenen, maar ook kunnen ze terecht bij een betaalzuil met hun pinpas, iDeal, Apple Pay, Google Pay of met hun creditcard. Niet dat Aldi in al deze vestigingen - die over het hele land zijn verspreid - andere kassa's weghaalt: het is ook mogelijk te betalen bij zelfscankassa's en de ouderwetse bemande kassa's. Daarin heeft Aldi geleerd van zijn fouten: in het testfiliaal in Utrecht liep het de eerste maanden niet storm, omdat er alleen met creditcard kon worden betaald.
Foot Locker
Na Under Armour, Perry en Aktiesport rolt nu ook Foot Locker RFID verder uit binnen zijn winkels. Producten van merken als Nike, Puma en Adidas zijn voorzien van een RFID-label, waardoor voorraden nauwkeuriger kunnen worden bijgehouden. Dat zorgt voor een beter afgestemde beschikbaarheid, en hoeven klanten minder vaak mis te grijpen. De sportretailer werkt voor het project samen met RFID-leverancier Nedap, die meldt dat Foot Locker op dit moment de grootste multibrand sportretailer is die de technologie op grote schaal gebruikt. De technologie is uitgerold in Oost-Europa; andere landen volgen op korte termijn.