'Nederlander kiest liever voor goedkoop dan duurzaam'
Gepubliceerd op 10 oktober 2023 om 10:00
Als de Nederlandse consument een keuze moet maken tussen lagere kosten voor een product of voor duurzamer product, kiest de meerderheid voor zijn portemonnee. Dat blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates.
Van de Nederlandse consumenten kiest het merendeel (65 procent) voor goedkopere bezorging, in plaats van voor een duurzaam alternatief. Ook kiest 66 procent voor een goedkoper merk en 68 procent voor een goedkoper product in plaats van een groene variant. Daarmee is de Nederlandse consument kostenbewuster dan consumenten uit andere landen, zoals Australië, Frankrijk, Brazilië, Italië, het VK, de VS, Mexico en Spanje.
Waar vorig jaar nog de helft van de consumenten een retailer koos op basis van duurzaamheid, is dat nu nog maar 45 procent. Van de jongste generatie (18-24) vindt 55 procent het belangrijk dat de retailer zich inzet voor het milieu en/of duurzaamheid. Van de 24 tot 35-jarigen zegt 17 procent zelfs retailers actief te mijden als ze niet millieubewust zijn. Bij de 55-plussers is dat slechts 10 procent.
In het onderzoek van Manhattan Associates werden 6.000 consumenten uit 12 landen ondervraagd over hun houding ten opzichte van duurzaamheid.