EasyToys en HEMA hebben een volgende stap gezet in hun samenwerking met het lanceren van een eigen product: een tompouce-vibrator. Een typische lancering met een knipoog die het EQOM-merk eigen is, maar hoe zit het met het imago van HEMA? Is zo'n product een gimmick, of zit er ook echt omzetpotentieel in deze lancering?
Hoe ging dit project in z’n werk?
Next step
Met de tompouce-vibrator zetten partijen een volgende stap in hun bestaande samenwerking. Eind 2022 gingen HEMA en EasyToys voor het eerst met elkaar in zee, waarbij een lijn met onder meer vibrators en een erotische giftset werd gelanceerd. Die items kwamen tussen de andere gezondheidsartikelen te staan in de winkel. Een debuut voor HEMA: dit was de eerste keer dat deze traditionele retailer de categorie 'sexual wellness' toevoegde aan zijn assortiment.
Evertine Magerman, woordvoerder van EasyToys: “Na onze eerste samenwerking hoorden we op onze eigen sociale mediakanalen en op die van HEMA, vaak feedback waarin dit idee naar voren...
EasyToys en HEMA hebben een volgende stap gezet in hun samenwerking met het lanceren van een eigen product: een tompouce-vibrator. Een typische lancering met een knipoog die het EQOM-merk eigen is, maar hoe zit het met het imago van HEMA? Is zo'n product een gimmick, of zit er ook echt omzetpotentieel in deze lancering?
Hoe ging dit project in z’n werk?
Evertine Magerman, woordvoerder van EasyToys: “Na onze eerste samenwerking hoorden we op onze eigen sociale mediakanalen en op die van HEMA, vaak feedback waarin dit idee naar voren werd gebracht. We waren direct enthousiast en zijn daarom aan de slag gegaan om de tompoucevibrator daadwerkelijk te ontwikkelen en op de markt te brengen.”
R&D is duur, al helemaal voor het maken van een nieuw product. Waar zit de return of investment ‘m in; is dit voornamelijk een marketingstunt, of verwachten jullie groot omzetpotentieel voor beide partijen?
Magerman: “De luchtdrukvibrator is momenteel het bestverkopende product in de collectie van EasyToys. Die zit vanaf nu ook in het eigen assortiment van HEMA. De tompouce (luchtdruk-)vibrator onderscheidt zich dus in kwaliteit, maar ook in originaliteit. Dat is wat je wil als winkel.
We zien deze toy als de ideale aanvulling op het huidige assortiment van HEMA. We zijn ervan overtuigd dat dit product snel zal worden opgepakt vanwege zijn populariteit, wat zal resulteren in een snelle omzet voor beide partijen.”
Waarom samen met HEMA de krachten bundelen voor een nieuw product, en niet met 1 van jullie andere partners? Waar zit de toegevoegde waarde?
Magerman: “Onze missie is om seksuele gezondheid te normaliseren en HEMA is een winkel voor iedereen. Daarom zijn we zijn enthousiast dat sexual wellness een integraal onderdeel is geworden van het assortiment van HEMA. De introductie van de tompoucevibrator sluit naadloos aan bij de visie van zowel HEMA als EasyToys.”
Jullie zeggen vaak seks uit de taboehoek te halen. Helpt een vibrerende tompouce (of tompoes) daar wel bij? Is de ‘in your face’-approach wel de manier om seks uit de taboehoek te halen?
Magerman: “We streven ernaar om seks, liefde en relaties op een luchtige en toegankelijke manier bespreekbaar te maken. Humor speelt hierbij een belangrijke rol. Het idee van een vibrator vermomd als tompouce past perfect in deze benadering. Het leuke is dat dit idee dus is voortgekomen uit ideeën van onze eigen achterban: de mensen die onze producten kopen.
Deze tompoucetoy is een goede manier om het gebruik van seksspeeltjes te normaliseren en het gesprek over dit onderwerp te vergemakkelijken. De verpakking is allesbehalve 'in your face'; het ziet er letterlijk uit als een tompouce. De uitstraling heeft niets te maken met seks en is daardoor laagdrempelig en niet aanstootgevend. Voor degenen die het spannend vinden om een seksspeeltje in een fysieke winkel te kopen, zijn de producten ook online bij HEMA te bestellen.”
Vorig jaar ontstonden er kleine opstootjes toen er EasyToys-producten in de schappen van HEMA kwamen te liggen. Hoe ondervang je ophef in de winkel? En moeten jonge meiden van 17 productadvies gaan geven over de vibrators aan de kassa, op zaterdagmiddag?
HEMA-woordvoerder Claudia Metz: “Seksueel plezier is onderdeel van je mooi en gezond voelen. Dat zien wij bij HEMA als iets heel gewoons. Daarom past óók deze tompouce bij ons en maken we het toegankelijk. De collectie wordt gepresenteerd bij onze beauty- en gezondheidsartikelen en is voorzien van een discrete verpakking. De verpakking is verzegeld en er zijn geen testexemplaren beschikbaar in de winkels. De uitleg van het gebruik staat op de gebruiksaanwijzing. Die zit in het doosje en staat op de achterkant van het doosje. Dat hoeven onze medewerkers niet te doen.”
Passen seksspeeltjes wel in de strategie van HEMA, als familiewinkel?
Metz: “Bij HEMA verkopen we al jaren alles om jezelf te verzorgen. Van vitaminepillen tot wattenstaafjes en van gezichtsmaskers tot dagcrème. Waarom zouden we de seksualiteit van onze klanten dan niet ondersteunen? Wij vinden dat niet gek of raar, maar juist de normaalste zaak van de wereld.”
Hoe verloopt de verkoop van jullie nieuwe producten in de categorie ‘sexual wellness’?
Metz: “Dat gaat heel goed. We zien dat er vraag naar is bij onze klanten.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;