The Flower Farm op de vingers getikt voor duurzaamheidsclaims

The Flower Farm op de vingers getikt voor duurzaamheidsclaims

Een reclame-uiting op Instagram is misleidend, zeggen de Reclame Code Commissie en de Commissie van Beroep.

Een reclame op Instagram van foodstartup The Flower Farm over palmolievrije hazelnootpasta is misleidend. Dat concluderen de Reclame Code Commissie en de Commissie van Beroep.

De zaak was aangespannen door De Reclamejagers-oprichter Lenneke van Gaal. In diverse posts op Instagram werd benoemd dat The Flower Farm's nieuwste product, een hazelnootpasta, palmolievrij is en geen 'milieu, biodiversiteit of inheems volk aantast'. 

Die uitingen zijn nu door de Commissie en het College van Beroep bestempeld als misleidend. Consumenten kunnen de indruk krijgen dat het 'palmolievrije' product van The Flower Farm een duurzamere optie is, waarvoor niet wordt ontbost. Ook wekt dit het idee dat de producten volledig vrij zijn van palmolie, terwijl The Flower Farm dat niet kan garanderen: voor de melkpoeder (1 van de bestanddelen van hazelnootpasta) bestaat de kans dat er wel degelijk palmolie is geproduceerd en geïmporteerd.

Hierom noemen de Reclame Code Commissie en de Commissie van Beroep de reclame-uiting misleidend. The Flower Farm mag op social media niet langer beweren dat de hazelnootpasta palmolievrij is. De foodstartup heeft de posts op Instagram inmiddels verwijderd.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 37.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!