The Flower Farm op de vingers getikt voor duurzaamheidsclaims
Gepubliceerd op 27 oktober 2023 om 09:39
Een reclame op Instagram van foodstartup The Flower Farm over palmolievrije hazelnootpasta is misleidend. Dat concluderen de Reclame Code Commissie en de Commissie van Beroep.
De zaak was aangespannen door De Reclamejagers-oprichter Lenneke van Gaal. In diverse posts op Instagram werd benoemd dat The Flower Farm's nieuwste product, een hazelnootpasta, palmolievrij is en geen 'milieu, biodiversiteit of inheems volk aantast'.
Die uitingen zijn nu door de Commissie en het College van Beroep bestempeld als misleidend. Consumenten kunnen de indruk krijgen dat het 'palmolievrije' product van The Flower Farm een duurzamere optie is, waarvoor niet wordt ontbost. Ook wekt dit het idee dat de producten volledig vrij zijn van palmolie, terwijl The Flower Farm dat niet kan garanderen: voor de melkpoeder (1 van de bestanddelen van hazelnootpasta) bestaat de kans dat er wel degelijk palmolie is geproduceerd en geïmporteerd.
Hierom noemen de Reclame Code Commissie en de Commissie van Beroep de reclame-uiting misleidend. The Flower Farm mag op social media niet langer beweren dat de hazelnootpasta palmolievrij is. De foodstartup heeft de posts op Instagram inmiddels verwijderd.