5 vragen over Kruidvat Marketplace

5 vragen over Kruidvat Marketplace

Kruidvat heeft een online marktplaats gelanceerd waarop babyproducten van derde partijen worden aangeboden. Het baby-assortiment van de drogisterijketen is daarmee flink uitgebreid van 750 naar 3.000 producten. Roland van den Berg, online business director bij moederbedrijf A.S. Watson Benelux, geeft antwoord op 5 vragen over Kruidvat Marketplace. 
 

Wat houdt de online marktplaats in en wat is het verschil met de webshop?

“Het doel van de marktplaats is om assortiment toe te voegen aan onze bestaande Kruidvat-winkels. We willen klanten trouwer maken aan Kruidvat in nieuwe categorieën en assortimenten.


Vorig jaar december zijn we begonnen met de ontwikkeling ervan. Er werd daarvoor een heel nieuw team opgezet. We hebben hiervoor ook een aantal mensen buiten Kruidvat aangenomen, om te zorgen dat we de juiste kennis aan boord hebben. Daarnaast hebben we het team aangevuld met mensen die al bij Kruidvat, zodat het ook echt Kruidvat blijft.


We proberen de marktplaats op dezelfde manier te merchandisen als onze bestaande webshop. Het moet dezelfde winkelbeleving zijn voor de...

Kruidvat heeft een online marktplaats gelanceerd waarop babyproducten van derde partijen worden aangeboden. Het baby-assortiment van de drogisterijketen is daarmee flink uitgebreid van 750 naar 3.000 producten. Roland van den Berg, online business director bij moederbedrijf A.S. Watson Benelux, geeft antwoord op 5 vragen over Kruidvat Marketplace. 
 

Wat houdt de online marktplaats in en wat is het verschil met de webshop?

“Het doel van de marktplaats is om assortiment toe te voegen aan onze bestaande Kruidvat-winkels. We willen klanten trouwer maken aan Kruidvat in nieuwe categorieën en assortimenten.


Vorig jaar december zijn we begonnen met de ontwikkeling ervan. Er werd daarvoor een heel nieuw team opgezet. We hebben hiervoor ook een aantal mensen buiten Kruidvat aangenomen, om te zorgen dat we de juiste kennis aan boord hebben. Daarnaast hebben we het team aangevuld met mensen die al bij Kruidvat, zodat het ook echt Kruidvat blijft.


We proberen de marktplaats op dezelfde manier te merchandisen als onze bestaande webshop. Het moet dezelfde winkelbeleving zijn voor de klant op één en dezelfde website, maar de fulfilment wordt gedaan door partners. We gaan hiervoor samenwerken met een beperkt aantal partners die we zelf zorgvuldig selecteren. Het moet wel bij Kruidvat passen.”
 

Waarom is Kruidvat gestart met de babycategorie en welke categorieën gaan er nog volgen? 

“Veel mensen weten dit niet, maar de Kruidvat-luier is qua volume het grootste luiermerk van Nederland. Dat is best bijzonder, want we verkopen de luiers alleen in onze winkels en op onze website.


Kruidvat is marktleider op het gebied van babyproducten. Maar waar we relatief nog weinig in verkopen, terwijl er wel veel vraag naar is, is een uitzetlijst. Wanneer je een kind krijgt moet je best veel aanschaffen: van een babybed tot rompertjes. We beginnen met deze categorie zodat we dan alles in de babycategorie verkopen, naast de producten die we al hebben. Op die manier kunnen we voor onze klanten een relevant assortiment toevoegen dat ze nu niet in de winkels kunnen verkrijgen, maar via Kruidvat Marketplace wel.


We hebben hiervoor zo’n 10 partners geselecteerd. Dat klinkt als weinig, maar daardoor voegen we wel duizenden producten toe. Naar we mate we in de aankomende jaren gaan opschalen naar meer categorieën, zullen dat ook meer partners worden.


Daarnaast staan we bekend om health- en beautycategorieën. Die gaan we hierna uitbouwen. Een jump maken naar andere categorieën die ver van Kruidvat af staan, denk aan moertjes en schroeven, gaat niet gebeuren. We bouwen selectief de health- en beautycategorieën uit met partners die daar specialist in zijn.”


Klanten kopen op de marktplaats via partners. Wat is het voordeel voor Kruidvat hiervan? 

“Allereerst hopen we op een sterkere en loyalere band met onze klanten. Als we meer aan hen kunnen verkopen, worden ze loyaler. Daarnaast maken we het voor de klant gemakkelijker om al die producten te vinden op één plek. Als we dat via een marktplaats doen, kunnen we het aanbod uitbreiden en de logistieke afhandeling doorzetten naar partners die de producten wel op voorraad hebben.


Het kan zo zijn dat een aantal producten zo succesvol blijken op de marktplaats dat we ze ook zelf gaan opnemen in de winkels. Nu verwacht ik niet dat we in onze 1.200 Kruidvat-winkels babybedjes gaan verkopen. Dit zal eerder het geval zijn met bepaalde type flesjes en speentjes. Of als een klein cosmeticamerk goed aanslaat op onze marktplaats, kan dat ook worden opgenomen in het assortiment. Daarin sluit ik niks uit.”
 

Zowel Kruidvat als Trekpleister vallen onder de vleugels van A.S. Watson. Vanwaar de keuze voor een online marktplaats voor Kruidvat en niet voor Trekpleister?  

“We beginnen met Kruidvat omdat het een hele volwassen online business heeft. Daarom past het beter. Kruidvat heeft een frequente online relatie met onze klanten en is ook marktleider in de Benelux op het gebied van aantal winkels. We hebben daar een goed netwerk en het is het ideale moment om dit uit te breiden. 


Bij Trekpleister zijn we nog aan het focussen op de eigen winkels en het eigen assortiment. Het kan best zijn dat Trekpleister in de toekomst ook een eigen marketplace krijgt, maar die plannen hebben niet we concreet. We willen eerst Kruidvat Marketplace tot een succes maken.” 
 

De Britse zusterketen Superdrug lanceerde vorig jaar ook een online marktplaats. Brachten de Britten Kruidvat op dit idee? 

“Nee, eigenlijk waren we er al eerder mee begonnen en hebben langer nagedacht over dit plan. Superdrug heeft een iets ander model en hanteert een marketplace die meer open is. We werken met dezelfde technologie. De marktplaats draait op het platform van Mirakl, voor de implementatie wordt samengewerkt met KPS. Aan de achterkant is het dus hetzelfde.”


Op 9 november spreekt Roland van den Berg tijdens het RetailTrends-event What's Next in Retail Tech. Tickets zijn hier te koop. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!