Schoenenmerk Van Lier ziet kansen buiten Nederland
Gepubliceerd op 9 november 2023 om 08:10
Schoenenmerk Van Lier kijkt via verkooppartners Zalando en Wehkamp naar stappen buiten thuisland Nederland. Duitsland en België zijn logische eerste stappen, zegt ceo Christina van Spaendonck tegen RetailTrends.
Het schoenenmerk zet op dit moment vol in op e-commerce. Ook bij partners als Wehkamp en Zalando. “Het is via die weg makkelijker om te internationaliseren. Voordat je zelf de stap over de grens waagt, is het waardevol om te zien wat onze producten in het buitenland doen.”
In vergelijking met 2022 is het ruim 200 jaar oude schoenenmerk flink gegroeid, met een dubbele omzet in 1 jaar tijd. Een groot deel van die omzetgroei zit ‘m in online. “Vooral op de eigen kanalen is dat mooi, want daar zit de meeste marge op.”
Al betekent dit niet dat 1 van de 8 fysieke winkels van Van Lier overbodig wordt. “Als een winkel niet rendeert moet je er afscheid van nemen, maar dat is nu niet het geval. We werken eraan om onze locaties beter te laten aansluiten op onze webshop.” Legio mogelijkheden om die 2 op elkaar te laten aansluiten, zoals met schermen of QR-codes. “We willen het klantenbestand beter integreren in de winkel. Als iemand 15 jaar klant is maar niet wordt herkend aan de kassa, voelt dat onpersoonlijk. Dat kán niet.”
Daar blijft het niet bij: het digital-minded Van Lier zet grote technologische stappen, met AI, chatGPT en data. Veel data. Lees hier het interview met kersverse ceo Christina van Spaendonck.