Ahold Delhaize in de VS: liever click & collect dan bezorging

Ahold Delhaize in de VS: liever click & collect dan bezorging

Supermarktgigant Ahold Delhaize richt zich in de Verenigde Staten online in toenemende mate op click & collect. Volgens topman Frans Muller zijn de winstmarges hierop hoger dan bij het thuisbezorgen van boodschappen. 

Voor supermarkten verandert de e-commercemarkt "veel sneller dan gedacht", vertelt Muller in een interview aan het FD. Hij doelt daarmee op het verkopen van de Amerikaanse boodschappendienst FreshDirect, dat Ahold Delhaize nog in 2020 in zijn portefeuille nam. Na 3 jaar heeft het concern FreshDirect verkocht aan flitsbezorger Getir.

Winst maken
Met de hernieuwde focus moet de Amerikaanse e-commercetak tegen 2025 winstgevend zijn. "We zijn nog niet waar we moeten zijn", licht Muller toe, zonder verder cijfers te noemen. Zwarte cijfers op het onlinevlak is daarentegen niet Mullers grootste ambitie, zegt hij. "Een hele belangrijke functie van e-commerce is om die klanten naar je toe te halen, loyaler te krijgen." Ter vergelijking: "Een afdeling voor verse vis is soms ook verlieslatend. Maar dat kan een magneet zijn om die klanten naar je toe te krijgen."

Hoewel Ahold Delhaize FreshDirect van de hand heeft gedaan, betekent dit niet dat het concern niet van plan is om overnames te doen. Integendeel: op de achtergrond wordt gekeken naar mogelijke overnamekandidaten. "Dat zullen net zo goed kansen kunnen zijn in Europa", zegt de topman, wijzend op de overname van 1654 supermarkten van Profi in Oost-Europa.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!