IKEA stapt volledig over op zelfscankassa's

IKEA stapt volledig over op zelfscankassa's

Nu de laatste winkel in Heerlen ook om is, is er in heel Nederland geen traditionele kassa meer te vinden. Dat bevestigt IKEA aan RetailTrends. 

IKEA is onlangs volledig overgestapt op de zelfscankassa. Nu de laatste winkel in Heerlen is overgestapt, zijn er sinds kort in heel Nederland geen traditionele kassa's meer te vinden. Dat zegt de Zweedse woongigant tegen RetailTrends.  

IKEA experimenteerde vanaf dit jaar in zijn winkel in Duiven met het uitsluitend aanbieden van zelfscan als betaalmethode. "Na een succesvolle pilot hebben we besloten om al onze winkels om te zetten naar zelfscankassa's", verduidelijkt een woordvoerder namens de woonwinkelketen. 

Het bedrijf kampte met lange wachttijden aan de kassa en zag de zelfscan als mogelijkheid om het scannen en betalen te versnellen. Dat werkte: volgens IKEA zijn de rijen aan de kassa sinds de implementatie ‘aanzienlijk’ verkort. Vooral op drukke momenten, zoals vakanties en weekenden.

"We weten dat wachttijden bij de kassa een kritisch element zijn voor onze klanttevredenheid", aldus de woordvoerder. Het onderwerp van kritiek is sinds de overgang op de zelfscan 'aanzienlijk verminderd', ziet IKEA in zijn klanttevredenheidsonderzoeken. Het bedrijf benadrukt dat er nog steeds medewerkers te vinden zijn bij de zelfscankassa's. 

Aan de zelfscankassa's kunnen ook klanten terecht die gebruikmaken van de Scan & Go-app, waarbij producten kunnen worden gescand met hun smartphone. Volgens IKEA hoort het nieuwe betalen - via zelfscan en de app - bij het 'do it yourself'-concept.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!