Huismerken supermarkten vanaf 1 januari voorzien van Nutri-score

Huismerken supermarkten vanaf 1 januari voorzien van Nutri-score

De van oorsprong Franse uitvinding is in het nieuwe jaar te vinden op huismerken van de supermarkten.

De Nutri-score is vanaf 1 januari het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. De van oorsprong Franse score is in het nieuwe jaar te vinden op huismerken van de supermarkten.

Nutri-scores geven een visuele indicatie van de gezondheidswaarde van producten. Daarbij wordt geschaald van een groene A (gezond) tot rode E (ongezond), en is van oorsprong een Franse uitvinding. Geheel onbewerkte producten zoals groente en fruit krijgen bijvoorbeeld altijd een A-score mee.

In de loop van 2024 zal het voedselkeuzelogo op steeds meer producten en op andere plekken in de winkel verschijnen. Op dit moment wordt de Nutri-Score op slechts een deel van de producten in de supermarkt vermeld. Het gros van de Nederlanders (70 procent) is voorstander van complete invoering van het label, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Utrecht. Ook blijkt dat de meeste Nederlanders de score al kennen (90 procent).

De Europese Commissie wil de Nutri-Score in alle EU-landen invoeren; liefst dit jaar nog. Dat gaat echter moeizaam:  landen met unieke streekproducten - die veel vet en suiker bevatten - liggen nog dwars.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!