A fish named Fred wil fors uitbreiden met franchisemodel
Gepubliceerd op 5 januari 2024 om 16:40
Mannenmodemerk A fish named Fred wil door middel van een franchisemodel meer winkels in Nederland en in het buitenland openen. Als onderdeel hiervan opent dit jaar voor het eerst een brandstore in het VK, in Londen. Dat licht eigenaar Rob Schalker toe aan RetailTrends.
Op dit moment heeft A fish named Fred 6 brandstores, waarvan 2 in Bulgarije. Deze brandstores worden nu ook al gerund door een franchisenemer. Er komt later dit jaar een eerste brandstore in het Verenigd Koninkrijk bij, in Londen. "We hebben al een kleine 100 multibrandklanten, dus we zijn er niet onbekend. 1 van deze retailers is zo succesvol dat hij dat wil uitbreiden naar een compleet winkelconcept. Dus daar liggen zeker kansen", ligt de eigenaar toe.
Schalker wil met franchisenemers met name versneld uitbreiden op internationaal vlak. Zo staan Frankrijk, België en op termijn Tsjechië hoog op zijn verlanglijst. "Maar dat is echt een kwestie van tijd."
Volendam
Het mannenmodemerk, dat in 2012 werd opgericht, heeft inmiddels 4 locaties in Nederland: aan de Amsterdamse Singel, de binnenstad van Haarlem en Maastricht, en in Mall of the Netherlands in Leidschendam. Als het aan Schalker ligt, is er nog veel ruimte in ons land voor A fish named Fred-winkels. "We kunnen zeker wel uitgroeien tot een winkel of 20. Juist in de grote steden, waar je veel meer kunt met mono- dan met multibrand."
Ook liggen er volgens hem kansen in toeristische, kleinere gebieden. "Denk aan Sluis, bijvoorbeeld, of aan Volendam."