Nederland is een occasionland. De belangrijkste inkomstenbronnen van een autodealer zijn tweedehands autoverkopen, met reparatie- en onderhoudswerkzaamheden (geschat 60% van de inkomsten). Een interessant weetje: in 2022 verkochten Nederlandse autobedrijven 282.000 nieuwe wagens aan particulieren tegen 1,16 miljoen tweedehands exemplaren. Focus op nieuw is hopeloos ouderwets.


Hoe anders ligt de inkomstenverdeling van nieuwverkoop, tweedehandsverkoop en reparatie in home & living en de fashionindustrie. Zalando, H&M, Zeeman, Mud Jeans en natuurlijk Patagonia zijn retailers met initiatieven voor tweedehandsverkoop. H&M zamelt bijvoorbeeld al sinds 2013 wereldwijd kleding en huishoudtextiel in. Een mooi initiatief, al zie je maar een klein deel hiervan terug in het verkooprek. Het overgrote deel eindigt in de versnipperaar. Of belandt op de stortplaats in de Chileense Atacama-woestijn. Deze plek is inmiddels zo groot dat je ‘m vanuit de ruimte kunt zien. Te bizar voor woorden.


Reparatiediensten vormen een alternatief en een aantrekkelijke inkomstenbron voor home- en fashionretailers en d2c-merken. Repareren wordt het nieuwe...