Als halaletende Brabander kon Kadir Ahmed zelf nooit genieten van de provinciale delicatesse. Het bracht hem op een idee: halalworstenbrood voor iedereen. Inmiddels gaat hij met zijn gelijknamige bedrijf als een raket. Zijn pizza’s en bapao’s liggen in meer dan 1.000 supermarkten en daar stoppen zijn ambities niet.
“Toen ik bij de klantenservice van een grote bakkerij werkte kreeg ik geregeld de vraag of wij ook halalsaucijzenbroodjes verkochten. Het antwoord was standaard ‘nee’. De vraag is altijd blijven hangen. Ik woon in Brabant en daar wordt worstenbrood gegeten. Nooit door mij, want ik eet halal. Het idee om worstenbrood te maken met halalvlees was geboren. Dat was in 2014. In de tussentijd ben ik bakkers en slagers gaan benaderen. Uiteindelijk kreeg ik hen zover om mij te helpen. De eerste batch van 500 producten was meteen verkocht. Toeval, dachten we. Toen we bij de tweede batch nog eens 500 producten verkochten, wist ik zeker: hier zit potentie in. In 2019 richtte ik de bv op en ging ik fulltime aan de slag.
De aanvragen kwamen uit het hele land. Ik richtte een webshop...
Als halaletende Brabander kon Kadir Ahmed zelf nooit genieten van de provinciale delicatesse. Het bracht hem op een idee: halalworstenbrood voor iedereen. Inmiddels gaat hij met zijn gelijknamige bedrijf als een raket. Zijn pizza’s en bapao’s liggen in meer dan 1.000 supermarkten en daar stoppen zijn ambities niet.
“Toen ik bij de klantenservice van een grote bakkerij werkte kreeg ik geregeld de vraag of wij ook halalsaucijzenbroodjes verkochten. Het antwoord was standaard ‘nee’. De vraag is altijd blijven hangen. Ik woon in Brabant en daar wordt worstenbrood gegeten. Nooit door mij, want ik eet halal. Het idee om worstenbrood te maken met halalvlees was geboren. Dat was in 2014. In de tussentijd ben ik bakkers en slagers gaan benaderen. Uiteindelijk kreeg ik hen zover om mij te helpen. De eerste batch van 500 producten was meteen verkocht. Toeval, dachten we. Toen we bij de tweede batch nog eens 500 producten verkochten, wist ik zeker: hier zit potentie in. In 2019 richtte ik de bv op en ging ik fulltime aan de slag.
De aanvragen kwamen uit het hele land. Ik richtte een webshop op met diepvriesworstenbrood, maar ook met frikandel- en saucijzenbroodjes. Dat leverde veel kosten op, en weinig marge. Het was puur service voor de klant, nee verkopen was geen optie. In het begin maakte ik het worstenbrood met de hand. De batches werden groter en we verhuisden van de lokale slager naar het slachthuis. Een kruidenfabrikant gaf ons een kans en maakte een kruidenmix, op onze smaak. Het duurde 2 jaar om de receptuur goed te krijgen.
‘Kadir's moet een wereldmerk worden, de Nestlé van halalfood’
Happy Halal
Als je halalworstenbrood ontwikkelt, wil je dat de smaak overeenkomt met de variant van varkensvlees. Er waren veel uitdagingen en learnings. Zo is het lastig om rundvlees goed smeuïg te krijgen. Worstenbrood is een simpel product, maar het is science om het goed te ontwikkelen.
Als mensen aan Kadir’s denken, denken ze aan het worstenbrood. Klanten vroegen op den duur ook naar bapao’s en pizza’s. De uitbreiding van de range aan producten zorgde ervoor dat we een merk werden.
Het afgelopen jaar is het aantal klanten flink gestegen. Waar we in 2019 zo’n 9 bedrijven als klanten hadden, liggen we nu in meer dan 1.000 supermarkten in Nederland en België: van Albert Heijn, Spar en Jumbo tot Hoogvliet, Dirk en Dekamarkt. Best wel surrealistisch.
Tussen 2022 en 2023 is de omzet bijna verdubbeld van 900.000 euro in 2022 naar 1.6 miljoen in 2023. Sinds 2022 draaien we winst. Groei komt vanzelf als je leuke dingen doet. De omzet is daar een gevolg van. Heel gaaf.
Eerst legden we onze focus op de moslimgemeenschap van zo’n 1 miljoen mensen. Ik kreeg toen terecht de vraag waarom ik zoveel Nederlanders uitsluit. Toen verlegden we de focus naar ieder een. Dat uit zich in de communicatie en de tone-of-voice. De slogan werd aangepast naar 'happy halal for everyone'. Nu zien we steeds meer mensen die niet alleen onze producten kopen omdat ze halal zijn, maar ook omdat ze het lekker vinden. Dat is wat je wilt hebben.
Crowdfunding
We vinden dat iedereen moet kunnen eten wat hij of zij wil. We willen zoveel mogelijk mensen verbinden, ongeacht hun afkomst. Concurrenten hebben we zeker, denk aan Wahid. We hebben een gezamenlijk doel: halal mainstream maken. Ik hoop dat halal ooit integreert in het reguliere schap. Dat andere merken nu ook halalbapao’s verkopen vind ik een groot compliment.
Het realiseren van een eigen bakkerij is onze grootste uitdaging. Ik wil minder afhankelijk zijn van producenten, regie houden en geen leegverkoop hebben. Dan moet je zelf verantwoordelijkheid nemen voor het productieproces. De bakkerij moet ons verder helpen in onze groei. We gaan daar bapao’s en worstenbrood produceren en wie weet ook innovatieve producten.
Het bedrijf is op cashflow gebouwd, zonder investeerders. Om die bakkerij te realiseren hebben we wel geldschieters nodig. Daarom zijn we een sharefundingsactie begonnen, waarbij investeerders, zowel particulieren als bedrijven, aandeelhouder kunnen worden. Er is 1 miljoen euro nodig, maar met 6,5 ton kunnen we in ieder geval beginnen. De teller staat nu op ruim 3 ton.
Als de eigen bakkerij staat willen we de oversteek maken naar het Verenigd Koninkrijk. Het is niet het makkelijkste land om te beginnen maar het VK is het mekka van food. Alle trends en innovaties komen daar vandaan. Als we daar slagen, kunnen we overal slagen. En we willen een wereldmerk worden, de Nestlé van halalfood. Daarvoor moet je in meerdere landen actief zijn.
Behalve aan supermarkten leveren we ook aan scholen en bedrijven. Dat willen we volgend jaar uitbreiden met een horecagroothandel als Sligro. Met eigen winkels zijn we nog niet bezig. Op den duur zou een flagshipstore waarbij we nieuwe producten kunnen testen onder consumenten een leuke optie zijn.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;