Wakuli schenkt al 5 jaar een bakkie pleur dat de koffie-industrie moet veranderen. Met de opening van een handvol winkels in ruim een jaar tijd geeft de d2c-speler gas op zijn fysieke retailstrategie. Wakuli moet een kruising zijn tussen Simon Lévelt en Starbucks, ‘maar dan wel voor de volgende generatie’.

 

Een aantal jaar werkte Yorick Bruins als consultant met koffieboeren aan directe markttoegang en toegang tot kapitaal. Wat hij meemaakte zette hem aan het denken. “Ik zag te vaak dat goede kwaliteit koffie voor weinig geld in een niet-transparante keten werd verkocht. Niet eerlijk en niet houdbaar op de lange termijn.”


Met oud-studiegenoot Lukas Grosfeld richtte hij daarom in 2019 Wakuli (Swahili voor ‘boeren’) op.


Hun missie: de traditionele koffie-industrie veranderen. Wakuli heeft een directe relatie met zijn koffieboeren, die alleen de goede koffiebonen leveren en een eerlijke prijs betaald krijgen. Daarnaast investeert het bedrijf met de boeren in regeneratieve productie zodat de koffieproductie de grond niet uitput.


“We...