Wat zijn de grootste e-commercetrends van komend jaar? Marktonderzoeksbureau Euromonitor dook in de ontwikkelingen, vroeg consumenten naar hun wensen en retailers naar hun plannen. Dit zijn de grootste punten waarop je moet rekenen.

 

#1 Online shopping wordt intuïtiever

De verwachtingen van consumenten nemen al jaren toe en retailers moeten daar op zien in te spelen. Ook de komende jaren zullen de verwachtingen blijven groeien, want uit een enquête van Euromonitor blijkt duidelijk dat jongere consumentengroepen veeleisender zijn dan het gemiddelde.


Zo kregen 40.000 digitaal actieve consumenten 2 stellingen voorgelegd: ‘Ik wil producten en diensten die specifiek op mij zijn afgestemd’ en ‘Ik ben op zoek naar gepersonaliseerde en op maat gemaakte shopervaringen’. Op de eerste stelling antwoordt liefst de helft van alle respondenten bevestigend, bij generatie Z zelfs meer dan 60 procent. De behoefte aan gepersonaliseerde winkelervaringen blijkt nog minder groot: een kleine 20 procent zit daar op te wachten, onder de techsavvy generatie Z ruim een kwart.


...