Albert Heijn heeft meeste winkeloppervlakte
Gepubliceerd op 9 februari 2024 om 09:30
Albert Heijn is de winkelketen in Nederland met de meeste winkelverkoopvloeroppervlakte. De supermarktformule is de enige met meer dan 1 miljoen vierkante meter, zo blijkt uit de jaarlijkse Top 100 Winkelformules van onderzoeksbureau Locatus.
Albert Heijn voert de lijst van winkelverkoopvloeroppervlakte (wvo) al aan sinds de start van de publicaties van Locatus in 2016. De nummer 2 van de lijst is concurrent Jumbo met iets meer 900.000 vierkante meter. Bouwmarkt Praxis staat op plek 3 met 613.488 vierkante meter.
De top 10 wordt gecompleteerd door Gamma, Lidl, Intratuin, Aldi, Plus, Karwei en HEMA. Plus is de enige stijger in de top 10. De supermarktketen sprong van 10 naar 8. Daardoor daalden Karwei en HEMA een plaatsje.
In de lijst van 2024 van Locatus werd ook bekend dat Albert Heijn voor het eerst de eerste plek qua aantal filialen overnam. Sinds de start van de jaarlijkse Top 100 Winkelformules had Kruidvat altijd op 1 gestaan. De huidige nummer 2 op de lijst staat op plek 13 qua winkeloppervlakte met bijna 300.000 vierkante meter.
Positie | Formule | WVO (M2) | Positie 2022 |
1 | Albert Heijn | 1.387.303 | 1 |
2 | Jumbo | 900.707 | 2 |
3 | Praxis | 613.488 | 3 |
4 | Gamma | 566.173 | 4 |
5 | Lidl | 495.192 | 5 |
6 | Intratuin | 444.521 | 6 |
7 | Aldi | 432.978 | 7 |
8 | Plus | 427.746 | 10 |
9 | Karwei | 410.604 | 8 |
10 | HEMA | 399.605 | 9 |