Zelfbewust en wispelturig, waardevol en ongrijpbaar: generatie Z is voor veel retailmerken een moeilijke doelgroep. McDonald’s en H&M geven een inkijkje in hun strategie om deze klantencohort te binden.

 

Eerst maar even de context. Generatie Z is de consumentengroep die geboren is tussen 1995 en 2010 – al varieert die afbakening per onderzoek. ‘De huidige generatie jongeren’ omschrijft de categorie misschien wel het best. McDonald’s definieert Gen Z in elk geval als 18- tot 24-jarigen. “Het is een interessante groep die snel verandert”, zegt Caleb Pearson, vicepresident customer engagement US tijdens de NRF Retail’s Big Show. “In 2030 komt 55 procent van onze klantbezoeken vanuit de huidige Gen Z-club. Hun koopkracht gaat enorm groeien.”


Hoe is die goudmijn te ontginnen? De fastfoodketen is nog bezig de puzzel te leggen. De tegenstrijdigheden die de doelgroep definiëren maken dat de stukjes elke keer veranderen. Pearson: “Ze willen geld besparen maar gunnen zich ook een uitspatting. Ze zijn activistisch maar ook pacifistisch. En ze...