‘E-commerce via livestreaming in 2027 goed voor 650 miljard’

‘E-commerce via livestreaming in 2027 goed voor 650 miljard’

De opkomst van TikTok en Douyin geeft de komende jaren een flinke boost aan liveshopping. Over 3 jaar wordt wereldwijd voor 650 miljard dollar via livestreams gekocht, voorspelt Euromonitor.

Met name Douyin - de op de Chinese markt actieve zusterapp van TikTok - is al een gigant in livestreaming en e-commerce. In de eerste 3 kwartalen van 2023 verkocht het platform online voor 12 miljard dollar aan beauty- en verzorgingsproducten. Dat is een verdubbeling ten opzichte van diezelfde periode in 2022 en daarmee is Douyin in deze categorie nu de nummer 2, na Tmall (Alibaba). Nummer 3 JD.com ligt al mijlenver achter.

“Een onzekere factor in de ontwikkeling is het ingrijpen van toezichthouders bij deze platforms”, zegt global lead of retail & digital consumer insights Michelle Evans van Euromonitor. “Maar als men daar goed mee weet om te gaan, kan TikTok een grote driver worden voor live- en socialcommerce. Wij verwachten dat consumenten in 2027 voor 650 miljard dollar aan producten en diensten besteden via livestreaming.”

Het aantal maandelijkse gebruikers van TikTok en Douyin is tussen 2020 en 2023 met bijna 20 procent gegroeid. Ter vergelijking: Instagram kreeg er in diezelfde periode nog niet 1 procent maandelijkse users bij, terwijl platforms als Facebook, YouTube en Snapchat zelfs dalingen zagen.

De TikTok-economie is 1 van de 4 grote e-commercetrends die Euromonitor ziet. Benieuwd naar de andere 3? Lees hier het hele verhaal.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!