Zalando gaat een groot deel van zijn duurzaamheidsclaims van de website verwijderen. De fashionretailer heeft toegezegd aan de Europese consumententoezichthouders dat vanaf 15 april er duidelijke specifieke informatie over de producten komt in plaats van algemene claims.
De belangrijkste toezeggingen van Zalando zijn het verwijderen van de duurzaamheidsvlaggetjes en andere visuele misleidende claims, zoals een blad of boom naast verschillende producten. Ook zal de webshop niet langer de algemene term 'duurzaamheid' gebruiken om het duurzaamheidsvoordeel aan te geven en komen er 2 nieuwe webpagina’s over de duurzaamheidsstrategie van het bedrijf.
Zalando zal daarnaast in de komende periode een rapport opstellen over hoe de toezeggingen zijn geïmplementeerd. Op basis van dat rapport zullen de Europese toezichthouders beoordelen of de website van het bedrijf voldoet. Zo niet, dan zullen zij alsnog naleving afdwingen.
De veranderingen en toezeggingen volgen naar aanleiding van de door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) opgestelde ‘leidraad duurzaamheidsclaims’ van afgelopen juni. Op basis daarvan heeft de ACM de Europese consumententoezichthouders geïnformeerd en Zalando daarop aangesproken.
Reacties 0