Derving versus criminele derving en wat je eraan kunt doen!

Derving versus criminele derving en wat je eraan kunt doen!

‘Aantal winkeldiefstallen stijgt naar hoogste niveau in 8 jaar’, zo kopte het Financieel Dagblad onlangs. Winkeldiefstal – ook wel criminele derving – viert op het moment helaas hoogtij. Uit onderzoek van brancheorganisatie INretail blijkt dat maar liefst 80% van de winkeliers hier in de afgelopen twaalf maanden mee te maken had. Een enorme ergernis en kostenpost! In dit blog ga ik in op het verschil tussen derving en criminele derving. Én vertel ik wat je met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence (AI) kunt doen om winkeldiefstal te voorkomen.

Wat is derving?
We spreken van derving als je te maken hebt met verlies van inkomsten die je gewoonlijk wel hebt. Bijvoorbeeld doordat de houdbaarheidsdatum van (ultra)vers producten verstrijkt of doordat een pot augurken kapot valt. Deze producten worden dan noodgedwongen afgeboekt. Er gaan echter producten netjes en ‘minder netjes’ de deur uit. Dat laatste noemen we ook wel criminele derving; producten verdwijnen uit de winkel door winkeldiefstal. En daar ben je vaak niet van op de hoogte. Of pas achteraf.

Wat zijn de gevolgen van criminele derving?
Met een direct effect op je winst- en verliesrekening, heeft derving op de korte termijn al grote gevolgen. Bij een marge van 10% moet je namelijk tien producten verkopen om het verlies van één artikel te compenseren.

Kijkend naar criminele derving in het bijzonder, zijn er nóg een aantal ongewenste gevolgen. 

1.    Afscheid moeten nemen van complete productgroepen: Retailers lijden door winkeldiefstal weleens zóveel verlies op bepaalde productgroepen, dat ze die uit de handel moeten nemen. Een verarming van het assortiment!

2.    Verhoogde prijzen voor consumenten: Als gevolg van de simpele rekensom over de marge van 10% hierboven, zijn retailers weleens genoodzaakt de prijzen van producten te verhogen. Hierdoor betaalt de consument om het verlies van diefstal te compenseren.

3.    Onprettige arbeidsomstandigheden: Werken op een plek waar veel wordt gestolen, geeft een onprettig en onveilig gevoel. In ernstige gevallen kan dit lijden tot een verhoogd verloop of ziekteverzuim onder het personeel.

4.    Onveilig winkelklimaat: Als ook het winkelend publiek last krijgt van dit onveilige gevoel, kun je trouwe klanten verliezen. Dit heeft een groot effect op je omzet, marktaandeel en concurrerend vermogen op de lange termijn.

Hoe voorkom je derving?
Waar het gaat om het voorkomen van ‘normale derving’, biedt slimme replenishment software de oplossing. Zo maakt onze eigen oplossing repleniQ nauwkeurige voorspellingen van het koopgedrag van de klant, waardoor ook THT-data minder uitdagend worden. En doordat voorraadwijzigingen tot op uur-niveau worden vastgelegd, blijft de geregistreerde voorraadstand altijd zo actueel mogelijk.

Waar het gaat om criminele derving, biedt de effectieve winkelbeveiliging en diefstalpreventie met de AI software van Veesion uitkomst. De oplossing signaleert mogelijke winkeldiefstal terwijl het gebeurt, wat jou de kans geeft proactief in te grijpen. In onderstaande video zie je hoe dit werkt.

Toelichting hierbij:
1. Veesion automatiseert de registratie van verdachte activiteiten door realtime de beelden van bestaande CCTV camerasystemen te analyseren.
2. Het zelflerende algoritme detecteert lichaamsdelen en relevante objecten en voedt zich continu met nieuwe data.
3. Bij verdachte activiteiten stuurt Veesion onmiddellijk een melding – inclusief een korte video – naar de aangewezen winkelteamleden via mobiele apparaten, een PC en/of POS-schermen, zodat direct actie kan worden ondernomen.

Wil je ook criminele derving voorkomen met AI?
‘The future is now!’, zo blijkt wel. Ook waar het gaat om winkeldiefstalpreventie. En doordat je met Veesion gebruik maakt van je bestaande bewakingscamera’s, kun je binnen 60 minuten up-and-running zijn! Dát is nog eens efficiënt handelen in de strijd tegen criminele derving. Wil je hier verder over praten? Neem gerust contact met me op! 📱 06 1508 2896

Over de auteur
Dit blog is geschreven door Martijn Veenhuis. Martijn krijgt positieve energie van software die werkt voor mensen en organisaties, waarbij de software een middel is om doelen te bereiken. En de data die het gebruik van deze software oplevert, waardevolle en actuele inzichten geeft. Neem gerust contact met hem op! 👨‍💼 Martijn Veenhuis| 📧 martijn.veenhuis@axians.com | 📱 06 1508 2896

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!