Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Colruyt, Puma en Anthropics.
Colruyt
De Belgische supermarktketen Colruyt experimenteert met technologische winkelkarretjes. De zogenoemde ‘smart cart’ moet het kassaloos winkelen mogelijk maken. De karren worden uitgerust met camera, een touchscreen en sensoren. De consument scant eerst zijn klantenkaart om het scherm te activeren. Zodra de consument een product uit de winkel pakt en in het karretje stopt, verschijnt deze op de boodschappenlijst op het scherm. Sensoren en AI moeten dan registreren welke boodschappen er in de kar liggen. Als de gebruiker uiteindelijk alle boodschappen heeft, kan er via het scherm afgerekend worden en de winkel dus verlaten zonder dat ze langs de kassa hoeven. Colruyt test de komende maanden of er tijdwinst is te behalen en of het goed werkt. Dit wordt niet gedaan door de klanten, maar door de medewerkers van het bedrijf. De test...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Colruyt, Puma en Anthropics.
Colruyt
De Belgische supermarktketen Colruyt experimenteert met technologische winkelkarretjes. De zogenoemde ‘smart cart’ moet het kassaloos winkelen mogelijk maken. De karren worden uitgerust met camera, een touchscreen en sensoren. De consument scant eerst zijn klantenkaart om het scherm te activeren. Zodra de consument een product uit de winkel pakt en in het karretje stopt, verschijnt deze op de boodschappenlijst op het scherm. Sensoren en AI moeten dan registreren welke boodschappen er in de kar liggen. Als de gebruiker uiteindelijk alle boodschappen heeft, kan er via het scherm afgerekend worden en de winkel dus verlaten zonder dat ze langs de kassa hoeven. Colruyt test de komende maanden of er tijdwinst is te behalen en of het goed werkt. Dit wordt niet gedaan door de klanten, maar door de medewerkers van het bedrijf. De test wordt uitgevoerd in de supermarkt bij het hoofdkantoor in Halle.
Puma
Puma gaat AI-oplossingen gebruiken om de online klantervaring te verbeteren. Het internationale sportmerk wil, met behulp van Google Cloud, virtueel passen van schoenen en sportkledingitems vereenvoudigen, generatieve AI-winkelassistenten inzetten en AI-gestuurde loyaliteitsprogramma’s invoeren. Ook wil het bedrijf op deze manier klanten beter toegang geven tot de aanwezige voorraden in de winkels. Klanten kunnen beter en sneller uitzoeken waar het gewenste product te krijgen is en wat voor hen de dichtstbijzijnde offline optie is om ze snel op te halen. Naar eigen zeggen leverde het Puma in de eerste fase al een stijging van 19 procent op in de gemiddelde bestelwaarde.
Anthropics
Anthropics, een bedrijf gespecialiseerd in virtuele pasmodetechnologie, heeft de lancering van Zyler Virtual Try-On aangekondigd. Dit product moet de manier waarop consumenten online kleding kopen verbeteren. De klant moet een portretfoto uploaden en enkele maten invullen. Op het scherm krijgt de koper vervolgens de gekozen outfit te zien. De technologie kan zowel thuis online als in een winkel worden gebruikt. De retailpartners, die niet bij naam worden genoemd, van het bedrijf zouden bij het eerste gebruik van de nieuwe tooling al direct hogere engagementcijfers hebben gehad.