Handgemaakte babyrompers van goede kwaliteit en van duurzame materialen, waar de baby zich comfortabel in voelt. Monobrand Romp & Roll werd recent gelanceerd op, hoe toepasselijk, de negenmaandenbeurs. “We willen het rompermerk van Nederland worden”, aldus medeoprichter Marieke Hermans.
Je richtte Romp & Roll op samen met Robert de Laat. Waarom babyrompertjes?
“Robert en ik zijn in de fase van ons leven dat we vol in de rompers zitten. Hij heeft een jong kindje en ik heb er 2, dus we hebben er iedere dag mee te maken. Het is het eerste wat je je kindje iedere dag aan doet. We zagen veel verschil in kwaliteit als het om rompers gaat. Er is nog geen sterke monobrand voor rompers, een product wat zoveel gedragen en gebruikt wordt. Daar zagen we een kans.”
Wat maakt jullie product anders dan de bestaande rompers?
“Daarvoor moeten we even terug naar vóór we begonnen. We hebben 70 ouders, voornamelijk moeders, geïnterviewd over hun ervaringen met rompers. Die feedback hebben gebruikt om een product te ontwikkelen die aansluit bij de wens van de consument.
...
Handgemaakte babyrompers van goede kwaliteit en van duurzame materialen, waar de baby zich comfortabel in voelt. Monobrand Romp & Roll werd recent gelanceerd op, hoe toepasselijk, de negenmaandenbeurs. “We willen het rompermerk van Nederland worden”, aldus medeoprichter Marieke Hermans.
Je richtte Romp & Roll op samen met Robert de Laat. Waarom babyrompertjes?
“Robert en ik zijn in de fase van ons leven dat we vol in de rompers zitten. Hij heeft een jong kindje en ik heb er 2, dus we hebben er iedere dag mee te maken. Het is het eerste wat je je kindje iedere dag aan doet. We zagen veel verschil in kwaliteit als het om rompers gaat. Er is nog geen sterke monobrand voor rompers, een product wat zoveel gedragen en gebruikt wordt. Daar zagen we een kans.”
Wat maakt jullie product anders dan de bestaande rompers?
“Daarvoor moeten we even terug naar vóór we begonnen. We hebben 70 ouders, voornamelijk moeders, geïnterviewd over hun ervaringen met rompers. Die feedback hebben gebruikt om een product te ontwikkelen die aansluit bij de wens van de consument.
Onze romper is zacht van binnen, wat fijn is voor de baby, omdat de babyhuid gevoelig is. Daarnaast is de pasvorm goed en gaat hij niet lubberen. Dat was bij veel ouders namelijk ook een irritatiepunt. Tot slot bevatten onze rompers meegroeibuttons, zodat ze twee maten, en daarmee langer, meegaan.”
Hoe maak je babykleren duurzaam?
“We zijn een slowfashionmerk, wat betekent dat we niet met seizoensgebonden collecties werken. We verkopen het hele jaar door dezelfde collectie: rompers met korte en lange mouwen, en wikkelrompers met korte en lange mouwen. Verkopen we de rompers het ene seizoen niet, dan kunnen we ze in het volgende seizoen weer proberen te verkopen. Hierdoor hoeft niets in de uitverkoop, of nog erger, vernietigd te worden. Onze producten zijn volledig GOTS-gecertificeerd en ze worden op een duurzame manier met de hand gemaakt in Portugal. We produceren in kleine oplages, zodat we bij elke batch de feedback van ouders direct kunnen verwerken.”
Gaan jullie, naast rompers, nog meer babykleertjes verkopen?
“Dat is, zeker voor nu, niet de bedoeling. We willen een monobrand zijn dat heel goed is in wat het doet. We willen wel uitbreiden met andere productvarianten, zoals meer kleuren en andere stoffen, maar we hebben een duidelijke focus."
Jullie verkopen nu via jullie eigen webshop. Gaan jullie naar de fysieke winkels?
“We kiezen er nu voor om de verkoop via onze eigen webshop te doen. Op die manier staan we in directe verbinding met onze klanten. Door rechtstreeks aan de consument te verkopen kun je als beginnend merk makkelijk feedback ontvangen.
De logische vervolgstap zou verkoop via fysieke winkels zijn. Voor het zover is, willen we partners zoeken die goed bij ons merk passen. Ook moeten we dan nog wel wat aan de verpakkingen doen om deze geschikt te maken voor de retail."
Hebben jullie nog aan een abonnementsmodel gedacht?
“Daar hebben we zeker aan gedacht, maar toen we de 70 ouders hebben ondervraagd, kwam naar voren dat daar niet de voorkeur lag, dus dat hebben we op dit moment nog niet verder opgezet. Ik heb zelf wel ervaring met abonnementsmodellen dus ik zie het op den duur nog wel gebeuren, maar voor nu houden we het even hierbij."
Hoe gaan jullie het opnemen tegen de grote, al bestaande, aanbieders, zoals HEMA, Zeeman en Prénatal?
“We hebben een duidelijk product voor een duidelijke doelgroep. Onze kracht is dus ook dat we dicht op de doelgroep zitten en we continu luisteren naar wat zij willen. Doordat we rechtstreeks verkopen kunnen we die feedback ophalen bij onze consument. Daarnaast hebben we die focus op duurzaamheid. Tot slot willen we onze consumenten een makkelijke en fijne klantervaring bieden. Dus we willen altijd alle maten en soorten op voorraad hebben en alles thuis laten bezorgen in een brievenbuspakket.”
Welke ambities hebben jullie voor de aankomende tijd?
“We zijn erg ambitieus maar ook bescheiden omdat we pas net zijn begonnen. We willen een sterke monobrand worden voor rompers. Daarbij kijken we op den duur verder dan Nederland, denk aan andere landen in West-Europa. Met onze focus op kwaliteit en de duurzame aspecten, willen we stap voor stap groeien. We willen ons positioneren als een premiummerk, maar wel betaalbaar blijven."