Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Kruidvat, Amazon en PingPrice.
Kruidvat
Kruidvat breidt zijn marketplace gestaag uit. Vanaf deze week kunnen verkopers ook sportartikelen op de webshop aanbieden. Het online assortiment zou daarmee met 500 artikelen groeien. Kruidvat blijft er wel bij dat het alleen producten op zijn marketplace toelaat die bij het bedrijf passen. Bij de lancering van het platform trapte de drogisterij af met babyproducten. Het doel van de marketplace is om de webshop van het bedrijf uit te breiden en een one-stop-shop ervaring te bieden voor de consument.
Amazon
Amazon heeft vorig jaar in totaal 7 miljoen namaakspullen geïdentificeerd. De Amerikaanse e-commercespeler maakt daarbij gebruik van verificatie-technologie. Het bedrijf heeft hiervoor een AI-tool om namaakproducten te signaleren. Deze tool maakt gebruik van advanced machine...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Kruidvat, Amazon en PingPrice.
Kruidvat
Kruidvat breidt zijn marketplace gestaag uit. Vanaf deze week kunnen verkopers ook sportartikelen op de webshop aanbieden. Het online assortiment zou daarmee met 500 artikelen groeien. Kruidvat blijft er wel bij dat het alleen producten op zijn marketplace toelaat die bij het bedrijf passen. Bij de lancering van het platform trapte de drogisterij af met babyproducten. Het doel van de marketplace is om de webshop van het bedrijf uit te breiden en een one-stop-shop ervaring te bieden voor de consument.
Amazon
Amazon heeft vorig jaar in totaal 7 miljoen namaakspullen geïdentificeerd. De Amerikaanse e-commercespeler maakt daarbij gebruik van verificatie-technologie. Het bedrijf heeft hiervoor een AI-tool om namaakproducten te signaleren. Deze tool maakt gebruik van advanced machine learning. Daarbij worden teksten, logo’s en trefwoorden gescand, om valse producten te identificeren. Volgens Amazon wordt hiermee al 99 procent van de pogingen om een vals product aan te prijzen teniet gedaan Op deze manier kan het bedrijf ook makkelijker op zoek naar valse verkoopaccounts. In totaal heeft het Amerikaanse bedrijf al 700.000 pogingen om een vals verkoopaccount te maken gestopt, nog voordat er 1 product mee verkocht was.
PingPrice
De Belgische startup Pingprice betrad afgelopen week de Nederlandse markt. Met de mobiele app van dit bedrijf kan de klant makkelijk prijzen vergelijken van de grote supermarkten in Nederland. Nadat de app is geïnstalleerd, kan de consument de barcode van het gewenste product in de supermarkt scannen en verschijnt de prijs van ditzelfde product van andere supermarkten in beeld. Ook is er een zoekfunctie beschikbaar. De app werkt op dit moment voor de winkels van Albert Heijn, Jumbo, Dirk, Plus, Coop, Hoogvliet en binnenkort ook DekaMarkt. In België werkt de app nu een jaar in alle grote supermarkten, zoals Delhaize, Colruyt, Coop, Intermarché en Carrefour.