De snelheidsstrategie van Tess V

De snelheidsstrategie van Tess V

Fysieke winkels, dat is iets van vroeger. Was getekend: Tess Verwoert, oprichter van Tess V. Dat is nu wel anders. Met een nieuwe winkel in Breda heeft het merk, dat begon als webshop, nu 3 winkels in Nederland. De kracht achter het modemerk? Snelheid, onder het mom van ‘liever gisteren dan morgen’. 5 vragen aan oprichter Tess Verwoert. 


Je was 16 jaar toen je Tess V oprichtte, nu ben je 24 jaar. Hoe is het om jong te zijn en aan de top van een bedrijf te staan?

“Soms is het best uitdagend, anderzijds is het ook mijn kracht. Ik zit er nog fris in. De structuur bij grotere bedrijven is strak en geregeld, ik heb mijn eigen cultuur opgebouwd naarmate het bedrijf steeds groter werd. 

Jong zijn kan aan de ene kant ook uitdagend zijn. Hoewel ik ook denk dat dat niet per se met leeftijd te maken heeft omdat je altijd wel uitdagingen hebt als je een bedrijf hebt. Ik probeer de meiden leiding te geven zoals ik het fijn zou vinden. Wat we aan het doen zijn is serieus, maar het is niet zo dat het altijd zus of zo moet. Als iemand een goed idee heeft kunnen we snel schakelen. We zijn heel open naar elkaar. De meeste meiden zijn ongeveer tussen de 20 en 35 jaar oud.

Ik denk dat ik ook meegegroeid ben met het bedrijf. Met het eerste personeelslid ga je wat meer om als een vriendin, nu zijn er teams. De meiden pakken het goed op. Het kan aan de ene kant heel informeel en vrij zijn, maar ze weten wel wanneer er echt iets moet gebeuren. Meiden die komen solliciteren denken vaak dat het heel gezellig is en dat we koffietjes drinken. Dat is het ook, maar het is ook absurd hard werken. Ik denk dat mensen versteld staan van wat wij in 1 week doen. Dat is onze kracht en uitdaging: alles moet snel en morgen online. Het liefst gisteren nog.”

Tekst loopt door onder de beelden

Foto's van de nieuwe winkel in Breda die begin april opende.

Je bent begonnen met een webshop. Hoe groot was de stap naar fysieke winkels? 

“Voorheen riep ik altijd dat ik geen fysieke winkels wilde; dat was iets van vroeger. Toen we online groter werden kregen we van klanten steeds vaker de vraag waarom we geen fysieke winkels hebben. Toen zijn we gaan nadenken als brand. Online kun je een bepaald plaatje neerzetten, maar dat is niet hetzelfde als de uitstraling en beleving van een winkel.

We wilden in 2022 testen in Den Bosch met een pop-upwinkel. Ondertussen tipte mijn personeel dat er een leuk pand vrij was in Nijmegen. Toen ik daar was zag ik het helemaal voor mij en ik tekende in diezelfde week nog een contract, terwijl de pop-up in Den Bosch nog open moest. En dus vertelden we in Den Bosch dat we aan het testen waren, terwijl we al hadden getekend voor Nijmegen. 

In oktober 2022 openden we onze eerste winkel in Nijmegen en vorig jaar juli openden we een filiaal in Utrecht. Omdat we de pop-up in Den Bosch zo leuk vonden, wilden we daar onze derde winkel vestigen. Er waren weinig panden beschikbaar. We willen ons vestigen op B-locaties, dus in de zijstraatjes van de grote winkelstraten. We zijn verder gaan kijken en vonden in Breda het perfecte pand. De gevel is supermooi, maar de binnenkant was helemaal gestript. We zijn druk aan het verbouwen geweest. Het leuke daarvan is dat we winkel precies zo konden maken als we wilden: echt onze droomwinkel. Vaste elementen als roze paskamers met boogjes en de handgemaakte Friday Denim-boogkasten keren inmiddels in alle winkels terug, maar in Breda kunnen we het best laten zien wat Tess V is. Met 135 vierkante meter is het ook de grootste winkel die we hebben.”

Waar staat Tess V nu? 

“Het gaat misschien wel iets te goed. Vorig jaar zijn we extreem gegroeid, daar waren we op voorbereid. We gingen over op een nieuwe webshop en nieuwe systemen. We konden die groei goed aan. De groei voor 2024 is hoger dan verwacht. Een luxeprobleem, maar wel fijn. We hebben het personeelsbestand uitgebreid zodat het proces is versneld. Het magazijn kampt momenteel met 2 keer zoveel orders als verwacht. We managen het, hoewel het iets heftiger is dan verwacht, maar is het een compliment. 

Vorig jaar behaalden we ons omzetdoel van 7 miljoen euro. Voor dit jaar streven we naar een omzet van 10 miljoen euro. Tot nu toe liggen we op schema; ik heb er vertrouwen in. Soms zeggen mensen tegen mij dat omzet geen winst is. Maar als het bedrijf niet winstgevend zou zijn, zouden we nu niet op deze schaal doen wat we doen. We doen alles met ons eigen geld. We zijn heel gezond en dat wil ik zo houden. Op basis daarvan maak ik ook keuzes. Ik wil dat we groeien, maar wel gezond. Dat vind ik heel belangrijk. 

Soms wil ik wel te snel. Ik heb totaal geen geduld. Dat kan een valkuil zijn, hoor. Zo nu en dan moet ik daar wel in geremd worden Als ik ’s avonds een idee bedenk, gaan we de volgende ochtend ermee aan de slag. We kunnen best snel schakelen omdat we een jong team hebben. Die snelheid kenmerkt mij heel erg als ondernemer. Ook wat winkels betreft: ik zie niet veel gevaren. We gaan het doen en we zien het wel. We lanceren ook weleens items die geen succes zijn. Dan denk ik: jammer, maar we gaan verder.”

Tekst loopt door onder het beeld

Tess Verwoert, oprichter Tess V. 

Hoe bouw je in jouw ogen een lovebrand? 

“Met de winkels erbij kunnen we dat makkelijker doen, denk ik. Als team zijn we heel open en we bespreken alles: van omzetten tot persoonlijke doelstellingen. Dat persoonlijke proberen we uit te stralen naar de klanten. We willen een kijkje achter de schermen bieden en hen erbij betrekken. 

We hebben een grote community op TikTok en Instagram waar we vragen stellen als: ‘Is dit jurkje leuker in het groen of in het roze?’. Daar gaan we het gesprek aan. We proberen dat wat we met elkaar als personeel hebben, ook met de klant te hebben. We willen meer zijn dan een webshop waar je toevallig een jurkje voorbij ziet komen en 1 keer bestelt. We hopen dat klanten altijd of vaak kleding bij Tess V kopen. Met de winkels kunnen we die beleving verder uitbouwen, doordat we in de winkelstraten zichtbaar zijn waar die meiden lopen en op het terras zitten. 

Tekst loopt door onder de beelden

Foto's van de nieuwe winkel in Breda die begin april opende.

Daarnaast staan we ook bekend om onze ‘drops’. Sinds Tess V bestaat, lanceren we iedere week 30 tot 40 nieuwe items op de dinsdagavond. Het is iets iconisch en iets wat de klant ook weet. Als we dit niet doen – en dat is maar 1 keer gebeurd – dan hebben klanten zoiets van: waar is het? Daar zit onze kracht. Een panterblouse- of broek is nu helemaal hét ding; wij verkopen het. We kunnen snel schakelen en inhaken op die trends.”
 

Waar liggen de kansen voor Tess V? Kortom: wat zijn de plannen voor de (nabije) toekomst?

“Momenteel breiden we het team uit met verschillende specialisaties zodat we het merk verder kunnen uitbouwen. We hebben de ambitie om meer winkels te openen. In Nederland, maar uiteindelijk ook in België, waar we online ook klanten hebben. We zijn daarom ook bewust in Breda gevestigd. Maastricht zou een volgende logische stap zijn. We willen in Nederland winkels op meerdere plekken. We zitten nu vooral in het midden en de onderkant van het land, dus wellicht gaan we nog wat meer naar het noorden.

Wij maken meestal van de jaarplanning een halfjaarlijkse planning omdat er zoveel verandert. Dit jaar komt er zeker nog een winkel in Nederland. We hebben het streven om 2 winkels per jaar te openen, verspreid door Nederland. Daarna kijken we naar België. En wie weet openen we in de verre toekomst een pop-upstore in Londen of Parijs.” 

Tijdens RetailTrends Topics, dat op 10 april plaatsvindt in het AFAS Theater in Leusden, spreekt Tess Verwoert tijdens het keuzeprogramma. Daar vertelt ze onder meer over hoe Tess V zo snel heeft kunnen groeien en wat de wisselwerking is tussen de winkels en de webshop. Kijk hier voor meer informatie en tickets.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in