‘Nederlander kiest voor meer aanbiedingen én meer premium’
Gepubliceerd op 23 mei 2024 om 16:00
De Nederlandse consument heeft in het eerste kwartaal van 2024 meer gezocht naar aanbiedingen en tegelijkertijd ook meer geld uitgegeven aan premium, luxe, items. Dat blijkt uit de NIQ Retail Spend Barometer 2024, een onderzoek van NielsenIQ en GfK.
In totaal gaf de Nederlander in het eerste kwartaal 20,4 miljard euro uit. Dat is 1,1 procent meer dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Die stijging kwam voor een groot deel uit de categorie fast moving consumer goods (FMCG), waar supermarkt- en drogisterijassortimenten onder vallen. De bestedingen stegen daar met 1,9 procent. De Nederlandse consument gaf wel 0,4 procent minder uit aan tech & durables; producten die langer mee gaan en minder vaak worden aangeschaft.
Uit de Retail Spend Barmoter 2024 blijkt dat consumenten nog steeds op zoek zijn naar huismerken en speciale aanbiedingen om de kassabon zo laag mogelijk te houden. Dit komt omdat de inflatie nog steeds aanwezig is en het consumentenvertrouwen broos.
“We denken dat de consument wacht op aanbiedingen en promoties”, zo duidt retailexpert Jeroen Blank van GFK. “Tegelijkertijd wil de consument toch elke keer een bepaald luxeproduct weer hebben. In dit geval gaat het gewoon om het hebben van het product, dus dan zijn ze ook bereid om het geld eraan uit te geven.”
RetailTrends sprak uitgebreid met Jeroen Blank over de bevindingen uit de NIQ Retail Spend Barometer 2024. Lees hier alles over de nieuwste in's en out's.