Met een nieuwe winkelinrichting, actueel assortiment en opgefriste uitstraling timmert Wibra flink aan de weg. Op dit moment wordt elke week ergens in Nederland of België een nieuwe winkel geopend. En binnenkort ook in Frankrijk. Een cruciale rol is daarbij weggelegd voor het omnichannel-platform ASPOS en het ERP-systeem PFA van Valk Solutions. Bas Duijsens is sinds 2018 CEO van Wibra: “Wij analyseren wat bij ons en onze klanten past: geen overbodige toeters en bellen, maar wel slimme digitale oplossingen die de winkelervaring verbeteren.”

 

Na een lastige tijd heeft Wibra nu weer de wind in de rug. Wat heeft voor die omslag gezorgd? Welke ingrepen hebben Wibra het succes gebracht? 

“Anno 2018 had Wibra nog tal van uitdagingen. Zo waren we op veel vlakken non-digitaal. Er werd ongelooflijk hard gewerkt en er stond een goede basis, maar Wibra was toe aan een nieuw hoofdstuk. De kansen daarvoor waren aanwezig: een goede naamsbekendheid, loyale medewerkers en veel laaghangend fruit. We hebben geluisterd naar onze medewerkers en onze klanten. Op basis daarvan hebben we enkele essentiële beslissingen genomen. Tijdens de coronatijd hebben we onze verlieslatende filialen in België gesloten en een doorstart gemaakt met de filialen die potentie hadden. We hebben onderzoek verricht naar onze klanten en vervolgens ons assortiment, de winkelinrichting en onze communicatie aangepast. Daarnaast hebben we onze voorraad substantieel gereduceerd.


Met ons actuele assortiment leggen we de focus op de manager van het gezin: de persoon die het gezin draaiende houdt en altijd op zoek is naar betaalbare oplossingen. Naast de oorspronkelijke klanten die we budgetkopers noemen, zijn we ons ook gaan richten op de koopjesjagers. Dat zijn de klanten die wel bij discounters kopen, maar dat niet per se hoeven. We zijn nu niet alleen relevanter voor bestaande klanten, maar ook voor nieuwe klanten.

 

 

Wibra heeft flinke uitbreidingsplannen, onder meer in Frankrijk. Hoe zien die plannen precies eruit? Wat voegt Wibra toe waardoor u denkt dat er ruimte is voor zoveel nieuwe Wibra’s?

“In de eerste helft van 2024 hebben we elke week een nieuwe winkel geopend, waardoor we op 25 tot 30 nieuwe winkels per jaar zitten. Al deze winkels presteren goed en meestal beter dan verwacht. Geen enkele retailactiviteit is op dit moment verlieslatend. Ook in onze bestaande winkels zien we een stijging van 14 procent in het aantal kopers ten opzichte van vorig jaar.


Als discounter blijven we momenteel buitengewoon relevant voor een groot en zelfs groeiend deel van de bevolking. Met actuele winkels en een breed assortiment in schoonmaak- en huishoudelijke artikelen, kleding, textiel en seizoensgebonden artikelen willen we een vitale rol spelen bij de dagelijkse en bijzondere levensmomenten van klanten. Door winkels naast supermarkten te vestigen, bieden we het winkelend publiek de mogelijkheid om alle dagelijkse boodschappen op één plek te doen. Dat zorgt ervoor dat de manager van het gezin meer tijd over heeft.”

 

 

“De nieuwe winkelformule wordt omarmd door onze klanten. De omzetten overtreffen onze verwachtingen.”
Bas Duijsens, Wibra

 

 

Wibra is ook bezig met een restyling van de winkels. Hoe zien die eruit? Betreft het alleen de inrichting van de winkels of ook de technologie die wordt gebruikt?

 “De inrichting van de nieuwe winkels is overzichtelijk en helder. De graaibakken zijn vervangen door ordelijke gangpaden met nette schappen. We hebben de verlichting verbeterd en de vloeren vernieuwd. Daarnaast hebben we gezorgd voor een heldere look & feel, wat is terug te zien in de presentatie en bijpassende instore communicatie. De nieuwe winkelformule wordt omarmd door onze klanten. We horen veel positieve geluiden. En zoals gezegd overtreffen de omzetten van de vernieuwde winkels onze verwachtingen.


In de winkels hebben we ASPOS-PDA’s geïntroduceerd. Hiermee kunnen we de binnenkomende goederen controleren en inboeken. Dat zorgt voor een verbeterde voorraadbetrouwbaarheid in de winkels, wat weer resulteert in een nauwkeuriger aanvulproces. Daardoor neemt de efficiëntie in de logistiek toe.


De PDA’s vormen niet de enige innovatieve technologie waarop we focussen. We hebben schaplabels geïntroduceerd, wat zorgt voor een betere navigatie en betere productinformatie voor klanten. Daarnaast zijn we een pilot met zelfscankassa’s gestart. Deze technologie helpt klanten om sneller en gemakkelijker af te rekenen. Al deze technologische vernieuwingen verbeteren niet alleen de efficiëntie, maar versterken de winkelervaring en verhogen de klanttevredenheid.”

 

 

In de coronatijd heeft Wibra in allerijl een webwinkel uit de grond gestampt. Hoe belangrijk is die webwinkel? Wat is Wibra’s omnichannelstrategie?

“Het opzetten van de webshop was een noodzakelijke zet in de coronatijd, maar is nu een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie. Wij houden de retailmarkt nauwlettend in de gaten om te zien waar kansen liggen. Dit doen we voor Nederland, België en binnenkort ook Frankrijk. We willen onze klanten steeds beter leren begrijpen en bedienen. We streven naar een naadloze omnichannel-ervaring in alle landen met een consistente en uitstekende service in alle kanalen.”

 

Welke rol speelt digitalisering bij de moderniserings- en uitbreidingsplannen? Hoe ziet de digitale strategie van Wibra eruit?

“Digitalisering speelt een cruciale rol in onze moderniserings- en uitbreidingsplannen, maar we blijven trouw aan onze identiteit als discounter, waarin geen ruimte is voor overdreven luxe. Onze digitale strategie is gericht op zorgvuldigheid: we analyseren wat bij ons en onze klanten past. Dat betekent geen overbodige toeters en bellen, maar wel slimme digitale oplossingen die de winkelervaring verbeteren. Of het nu gaat om online aanwezigheid, efficiënt voorraadbeheer of klantegerichte technologieën: we omarmen digitalisering op een manier die onze klanten ondersteunt en onze bedrijfsvoering versterkt.”

 

 

Welke rol speelt de technologie van valk in deze digitale strategie?

“In de digitale strategie is een belangrijke rol weggelegd voor de oplossingen van Valk Solutions. Wibra gebruikt ASPOS als platform voor zowel de point-of-sale (POS) als PDA’s. ASPOS zorgt ervoor dat we vanuit ons hoofdkantoor in Epe onder andere prijzen en promoties centraal kunnen aansturen op zodanige wijze dat die voor alle winkels gelijk zijn. Daarnaast maken we gebruik van PFA, het ERP-pakket van Valk voor fashionretailers. In dit systeem worden alle nieuwe artikelen ‘geboren’ en worden inkooporders gegenereerd. Omdat PFA leidend is als het gaat om voorraadbeheer, is een naadloze integratie met ASPOS, onze financiële systemen en ons nieuwe warehouse management systeem van essentieel belang.”

 

 

“Na jaren van stilstand beleven we nu een sterke groei in professionalisering. Dat momentum willen en moeten we vasthouden.”
Bas Duijsens, Wibra

 

 

Is de technologie en het serviceapparaat van valk klaar voor uitbreiding naar Frankrijk?

“Ja, de technologie en het serviceapparaat van Valk zijn daar klaar voor. We gebruiken ASPOS al in Nederland en België, maar Valk heeft ervoor gezorgd dat dit platform ook gecertificeerd is voor gebruik in Frankrijk. Om de uitrol soepel te laten verlopen, zet Valk een Franstalige partner in. Dat voorkomt dat er miscommunicatie plaatsvindt bij bijvoorbeeld de installatie van kassa’s.


In het ERP-systeem PFA heeft Valk voor Wibra een aparte entiteit aangemaakt. Alle artikelen zijn voorzien van de Franse BTW en beschikbaar in ASPOS. Bovendien zijn alle financiële stromen ingeregeld en getest, waardoor alle transacties in het juiste land op correcte wijze worden verwerkt.


Valk biedt de Franstalige winkels de mogelijkheid om eerstelijnsondersteuning in het Frans te ontvangen. Dat draagt niet alleen bij aan een vlotte werking van de Franse winkels, maar is ook een waardevolle toevoeging voor onze winkels in Wallonië. Daardoor worden eventuele problemen snel en efficiënt opgelost en wordt de operationele continuïteit gewaarborgd. Deze extra service onderstreept onze ambitie om al onze winkels, ongeacht locatie of taal, een uitstekende ondersteuning te bieden.”

 

 

Hoe verloopt de samenwerking met de mensen van Valk?

“Die verloopt goed. Na jaren van stilstand beleven we nu een sterke groei in professionalisering. Dat momentum willen en moeten we vasthouden. We hebben daarvoor een partner gezocht die met ons mee wil denken en ons helpt om onze doelen te bereiken. Een partner die ons door en door kent, ontzorgt en meeneemt op het gebied van winkelautomatisering. Dat stelt ons in staat om te focussen op de zaken waarin wij goed zijn.


Dat de samenwerking met Valk goed verloopt, merken we in de bijna driehonderd winkels. De medewerkers daar worden volledig ontzorgd. Zij zijn zeer tevreden over de klantenservice. Valks toewijding en expertise draagt bij aan onze gedeelde successen.”